RU  UA  EN

Понеділок, 23 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Політика

Як перетворити регіони: крім грошей потрібні знання

Через проблеми з освітою після децентралізації не всі керівники громад зрозуміли, що треба робити

Через проблеми з освітою після децентралізації не всі керівники громад зрозуміли, що треба робити Фото: УНІАН

Децентралізація в Україні дала об'єднаним громадам величезні ресурси, але нове місцеве керівництво не завжди розуміє, як ними ефективно розпорядитися, адже воно здебільшого не має відповідної освіти та досвіду для цього. Як можна вирішити цю проблему – читайте у матеріалі "Апострофа".

Казкові можливості

Уже восьмий рік в Україні триває децентралізація — передача повноважень та фінансів від центру до органів місцевого самоврядування. На сьогодні створено 1469 об'єднаних територіальних громад (ОТГ), залишився останній етап реформи, який передбачає внесення змін до Основного закону.

На старті реформи, у 2014 році, наповнення місцевих бюджетів становило близько 100 млрд. грн. За цей час вони виросли більш ніж у чотири рази. І у 2022 році їхнє наповнення прогнозується на рівні 437 млрд. грн. Це на 87 млрд грн більше порівняно з минулим роком.

"У громадах наразі залишається 60% податку на доходи фізичних осіб, місцеві податки та збори, рентні платежі; доходи від використання комунального майна, плата за надання адміністративних послуг тощо. Це ключові джерела надходжень, які тепер осідають не лише у містах обласного значення, а в кожній навіть невеликій сільській громаді з населенням 3-5 тис осіб. Все це збільшує власні доходи громади та відповідно її можливості", - каже голова парламентського підкомітету з місцевого самоврядування Віталій Безгін.

Поки що рано оцінювати результати однієї з наймасштабніших реформ часів незалежності, але є очевидні позитиви. У 2014 році наповнення місцевих бюджетів становило близько 100 млрд. грн. На даний момент вони зросли більш ніж у чотири рази, і у 2022 році їхнє наповнення прогнозується на рівні 437 млрд грн, що на 87 млрд грн більше, ніж у 2021 році.

Зростання обсягів місцевих бюджетів покращує фінансову гнучкість у регіонах. Наприклад, інфраструктурні проекти, які раніше реалізовували протягом багатьох років (наприклад, реконструкція школи тривала 5-7 років), тепер можна здійснити за коротший термін. У теперішній ситуації з'явилося більше можливостей для спеціалізації чиновників у їхніх сферах діяльності та для формування повноцінних служб, запрошення фахівців, яких у багатьох ОТГ раніше взагалі не було.

Водночас, питання фінансово-економічної та податкової політики, освіти та роботи з молоддю, ринку праці, соціальної сфери та охорони здоров'я, транспорту та доріг потребують глибоких знань та підготовки. Після місцевих виборів 2020 року головами ОТГ та депутатами місцевих рад здебільшого стали новачки, які абсолютно не розбиралися, як функціонують на місцях ті чи інші соціально-економічні напрями та, тим більше, не мали поняття, як залучати інвестиції. Як же вирішити цю масштабну проблему?

"Просвітлене" самоврядування

Аби нинішні об'єднані громади, які отримали у своє розпорядження чималі ресурси, формували ефективні стратегії розвитку, потрібно готувати на місцях відповідної якості кадри, каже "Апострофу" експерт із самоврядування Сергій Замідра, колишній селищний голова Немішаєва.

"Органи місцевого самоврядування, як передбачено у профільному законі, мають право виділяти кошти на навчання персоналу в межах 3%. Щоправда, більшість цим не користується. У 2019, 2020 та 2021 роках у низці регіонів на навчання депутатів та персоналу рад гроші не виділялися взагалі", - каже експерт.

Окрім власних коштів ОТГ, для підвищення кваліфікації та підготовки фахівців у місцевому самоврядуванні, в окремих регіонах є можливість скористатися донорською допомогою. Такими програмами раніше був Ulead, у деяких регіонах – "Говерла". Також раніше цим займався і USAID.

"Якщо говорити про регіони, де не працюють донорські проекти - потрібно шукати шляхи "прокачати" компетенцію депутатів і персоналу рад за рахунок громад у межах коштів, що виділяються на це, які, як я говорив вище, часто не використовуються. Свого часу можна було відправляти людей на навчання до Академії при президенті як за рахунок держави, так і за рахунок громад. Зараз є низка університетів, які запускають програми та цикли підготовки відповідного профілю", - зазначає Замідра.

З ним погоджується директор з науки та розвитку Центру громадянського суспільства Анатолій Ткачук. За його словами, новим представникам місцевого самоврядування просто потрібно хотіти вчитися, тому що в сучасних умовах існує безліч можливостей для цього.

"Серед опцій для представників ОТГ, безумовно, онлайн-навчання. Є платформа Prometheus, на ній є курси на різні теми, у тому числі і про управління громадами, зв'язки з громадськістю, інструменти розвитку громад. Наприклад, онлайн-курс з децентралізації, який я розробив, пройшли та отримали сертифікати про його закінчення понад 3 тисячі слухачів, а всього прослухали курс понад 16 тисяч", - каже "Апострофу" експерт.

Він додає, що хоч зараз і не існує Нацаакадемії при президенті, яка б займалася питаннями підготовки держслужбовців та працівників місцевого самоврядування, існують інші можливості для навчання. Наприклад, у кожній області є центри підвищення кваліфікації для держслужбовців та посадових осіб місцевого самоврядування, де читають курси з різних напрямків розвитку громад. Не варто забувати і про міжнародних донорів, які надають дуже великий вибір різних програм для голів ОТГ, місцевих депутатів та співробітників виконкомів.

"В Україні діє багато програм міжнародної допомоги, в рамках яких проводяться семінари, тренінги та інші активності для представників місцевого самоврядування. Тобто, сьогодні проблеми в навчанні немає - навіть якщо навчання платне, це не такі великі гроші, і місцеве самоврядування точно має їх в своєму розпорядженні", – додає Ткачук.

Крім програм навчання премудростям управління ОТГ та різними сферами життя громад, є ще один дуже ефективний та перевірений спосіб набуття потрібних управлінських навичок та знань: перейняття успішного досвіду у колег із самоврядування.

"Дуже важливо просто поїхати і подивитися, що роблять інші громади, яким вдається планування, стратегії та їх втілення. Обмін досвідом співробітників громад може бути оплачений із коштів місцевого бюджету. Потрібно брати, наприклад, невелику групу фахівців та везти до тих громад, у яких присутні потрібні вам напрями розвитку, наприклад, медицина - заїхати до Юрія Бова в Тростянець, поговорити про те, як він її піднімав, з якими труднощами стикався, потрібна освіта чи молодіжна політика – їдете до тих громад, де найкраще розвиваються ці напрямки. Більшість громад входить до Асоціації органів місцевого самоврядування, і завдяки невеликим внескам вона проводить навчання для своїх членів", – каже Замідра.

До речі, завдяки таким поїздкам громада може суттєво заощадити гроші. За словами Замідри, зараз безліч громад перейнялися питаннями інвентаризації землі. Звичайно, це стало багатьом цікаво після того, як почалася реалізація земельної реформи.

Словом, можливостей для навчання ефективному управлінню вистачає навіть в Україні – для цього не треба їхати до найкращих вишів Європи та США. Проблема полягає в тому, що бажання вчитися у більшості наших чиновників місцевого рівня немає. Ніхто не хоче зізнатися у своїй некомпетентності та нерозумінні певних процесів. Через це величезна кількість громад зіштовхнулися із проблемами, пов'язаними з провалом бюджетування. І це при тому, що використовуючи безліч можливостей, що відкрилися в нас, і збагачуючись досвідом успішних ОТГ, нові керівники ОТГ і співробітники виконкомів можуть змінити підвідомчі їм території до невпізнанності.

Читайте також

Запоріжжя залишилося без облради: що відбувається і до чого тут колаборанти

Верховна Рада не розпустила Запорізьку облраду, але відібрала у неї всі повноваження

Якщо не прийде український закон на деокуповану територію, то прийде суд Лінча - екс голова Луганської ВЦА

Сергій Гайдай розповів страшні деталі про життя українців в окупації на Луганщині та вплив виборів Путіна на регіон

Новини партнерів