RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Суспільство

Бабці будуть лягати під маршрутки: як в Україні змінюють життя перевізникам

Створюється корупційне поле, щоб був привід "наїхати" на перевізників і заробити грошей

Створюється корупційне поле, щоб був привід "наїхати" на перевізників і заробити грошей Фото: Євген Котенко / Апостроф

Напередодні виборів нардепи знову кинулися робити добрі справи. На цей раз дісталося пільговикам: народні обранці в першому читанні проголосували за законопроект, згідно з яким за безпричинну відмову водія брати на борт пасажирів із пільгами, перевізнику буде загрожувати істотний штраф. На перший погляд, ініціатива правильна, проте самі перевізники скаржаться, що при такому підході законодавця їх бізнесу настане кінець, і їздити перестануть всі: як пільговики, так і звичайні пасажири. Що не так з доброю справою парламентаріїв, розбирався "Апостроф".

Драконівські штрафи

"Я тебе в АТО не посилав"! Часто саме з такою відповіддю водія стикаються учасники бойових дій в Україні, намагаючись за посвідченням проїхати безкоштовно в маршрутці. Правда, зараз таких різких водіїв стало куди менше, адже ветерани навчилися обстоювати свої законні права на безкоштовний проїзд, іноді, вдаючись до фізичної аргументації, але частіше, використовуючи морально-вольові важелі тиску на перевізників.

Для того щоб повністю викорінити таке ганебне явище і дати можливість учасникам бойових дій, а разом із ними - й іншим пільговикам вдосталь насолоджуватися комфортом громадського транспорту, парламентарії вирішили внести зміни в Кодекс України про адміністративні порушення.

Згідно зі статтею 133 Кодексу, якщо водій без будь-яких причин відмовляється перевозити на пільгових умовах пасажирів, що мають на це право згідно із законом, йому загрожує штраф в сумі 136 гривень. Нардепи вирішили, що це не дуже-то вагома мотивація для несвідомих водіїв дотримуватися закону, і пропонують збільшити суму штрафу до 2550 гривень. За це проголосував 231 парламентарій, і законопроект був прийнятий в першому читанні.

Цікава деталь: якщо нардепи затвердять штраф в 2550 гривень, то він стане найбільшим штрафом у сфері автомобільних пасажирських перевезень. Так, наприклад, якщо водій вийде в рейс без медогляду, то заплатить за все 510 гривень штрафу. Стільки ж йому доведеться заплатити, якщо перед рейсом не буде проведений контроль технічного стану маршрутки. Більш того, якщо який-небудь підприємець вирішить займатися перевезеннями взагалі без дозвільних документів і самовільно запустить пару автобусів на маршруті, він заплатить все ті ж 510 гривень штрафних санкцій. Відповідно, різке підвищення штрафів за однією тільки категорії порушень дуже схоже на популізм. Ну, і що з того? Адже головне, що простим людям стане легше, і "злих маршрутників" нарешті вдасться врозумити.

Штрафи можна не платити

Але для початку варто розібратися: чому взагалі водії так активно протестують проти перевезення пасажирів пільгових категорій, адже згідно зі статтею 29 закону України "Про автомобільний транспорт" органи місцевого самоврядування, які укладають з перевізниками договори про надання послуг, "зобов'язані надавати перевізникам, які здійснюють пільгові перевезення пасажирів, компенсацію відповідно до закону". Виходить, що гроші на кожному безкоштовному пільговику перевізник не втрачає, адже місцева влада люб'язно компенсує йому збитки. Але така схема працювала б в ідеальному світі. На практиці - все зовсім інакше.

"Коли перевізник звертається до місцевої влади для укладання договору на компенсацію, то місцева влада просто відмовляється це робити, посилаючись на те, що нібито перевізник не перевозить пільгові категорії пасажирів, - розповідає "Апострофу" один із учасників транспортного бізнесу на умовах анонімності. - Основна причина таких дій - це, найчастіше, конфлікти між мером міста і перевізником. Хоча закон зобов'язує компенсувати перевізникам втрати, але якщо влада цього не робить, то для неї не настає ніякої відповідальності. А перевізнику, водночас, нічим довести в суді здійснення таких перевезень. Таким чином, неможливо отримати належну компенсацію як заборгованість. Обласні адміністрації самоусуваються від цієї теми. Вони посилаються на місцеві влади і на те, що область не може змусити їх виконувати закон. І цю проблему вже багато років ніхто не вирішує. А депутати ВРУ не хочуть прив'язувати пільги до фінансування, тому просто не дозволяють перевізникам відмовлятися возити людей безкоштовно".

Ще один лайфхак, як не платити перевізникам за пільговиків, "Апостроф" розповів експерт громадської організації "Європатруль" В'ячеслав Коновалов.

В'ячеслав Коновалов: "Місцева влада придумали схему: коли перевізника пускають на якийсь маршрут, він зобов'язаний перевозити певну кількість пільговиків безкоштовно" Фото: Євген Котенко / Апостроф

"Місцева влада придумала схему: коли перевізника пускають на якийсь маршрут, він зобов'язаний перевозити певну кількість пільговиків безкоштовно. Це заздалегідь прописується в ліцензійних умовах", - пояснив Коновалов.

Але насправді, хоч би якою була сума штрафу: 136 гривень, 2550 або навіть 10 тисяч гривень, механізм стягнення все одно не працює, адже пільговик, якщо йому відмовили у безкоштовному проїзді, не піде скаржитися до суду або поліції.

"Як це зазвичай відбувається: зайшов пільговик, запитує у водія, чи можна проїхати безкоштовно? Водій відмовляє, пільговик виходить. Все. Двері закрилися, маршрутка поїхала. Хто проконтролює процес? - зазначає в коментарі "Апострофу" автоюрист Володимир Караваєв. - Будь-які санкції без механізму системного контролю марні. Подібна ініціатива має більше політичне значення, мовляв, депутати поважають пільговиків, турбуються про них".

У теорії, контролювати коректну роботу перевізників та дотримання ними ліцензійних умов маршруту повинна "Укртрансбезпека". Саме цей орган відповідно до постанови Кабміну "здійснює державний контроль за дотриманням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті". А на практиці, в штаті "Укртрансбезпеки" на кінець 2018 року нараховувалося всього 613 осіб, 175 із яких - співробітники апарату. Але, крім того, щоб ловити "ворогів" пільговиків у маршрутках, в "Укртрансбезпеки" є купа інших функцій.

"Укртрансбезпека" одночасно контролює перевізників, таксистів, стежить за перевантаженням фур на дорогах, видає дозволи на міжнародні автомобільні перевезення та виконує безліч інших функцій", - говорить Коновалов.

Правда, певний сенс у підвищених штрафах все ж залишається.

"Створюється корупційне поле, щоб в черговий раз був привід "наїхати" на перевізників і заробити грошей, - запевняє В'ячеслав Коновалов. - Оборот маршрутки в середньому близько 3,5 тисяч гривень. Все залежить, звичайно, від маршруту. Водії чесно зізнаються, що тисячу гривень вони віддають на "дах", щоб їх ніхто не чіпав".

"Штрафи працюють тільки в якості тиску на перевізника, - додає співрозмовник "Апострофа". - На неугодного перевізника оформляються систематичні порушення, а потім його шантажують розірванням договору на обслуговування маршрутів. Перевізників роблять крайніми. Уявіть собі, що у вас магазин, і ви роздаєте безкоштовно продукцію, а потім звертаєтеся до влади і вимагаєте компенсації, а вам просто відмовляють, і ви залишаєтеся один на один зі своєю проблемою. Немає ніяких проблем перевозити УБС безкоштовно, але чому держава змушує возити пенсіонерів? Чому приватний підприємець повинен забезпечувати пільги, які має забезпечити держава?"

Вирішенням проблеми могла б стати так звана монетизація пільг, коли пільговику щомісяця на рахунок від держави надходить фіксована сума, яку він може витратити на проїзд в громадському транспорті. Може, звичайно, і не витрачати, але це будуть вже його проблеми.

Однак, за словами експертів, монетизація пільг ні до чого доброго не приведе, адже фіксована сума - це куди гірше, ніж безлімітна індульгенція на оплату проїзду.

"У такому випадку, у нас просто буде соціальний вибух: бабусі будуть лягати під маршрутки і поїзди, адже пропонують, наприклад, видавати пільговикам по 200-300 гривень в місяць на проїзд, на 30 поїздок на місяць, але це - ні про що, - каже В'ячеслав Коновалов. - Чиновникам легше спілкуватися з перевізниками за принципом: вас ніхто не чіпає, квитки ви не видаєте, нелегальний обіг у вас по Київській області становить 2 мільярди гривень, тому мовчіть і возіть пільговиків безкоштовно".

Читайте також