RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Суспільство

Український гральний ринок: яким шляхом він піде?

Віце-президент оператора держлотерей "МСЛ" про те, які перспективи азартного бізнесу і лотерей в Україні

Віце-президент оператора держлотерей "МСЛ" про те, які перспективи азартного бізнесу і лотерей в Україні Фото: pixabay.com

Життя триває навіть під час пандемії COVID-19 та карантинних обмежень. Український ринок ігор знаходитися на порозі відкриття своїх дверей. Питання лише в тому для кого? Про це у статті для PGRIрозмірковує віце-президент ТОВ "МСЛ", Україна, Євген Власенко.

ІСТОРІЯ. У 2009 році в Україні заборонили азартні ігри. Казино, ігрові автомати і букмекерські контори були закриті. Ринок очікував швидкого перезапуску. Але щось пішло не так, і з того дня минуло десять років без перезапуску ринку.

Державні лотереї продовжували працювати, і пізніше в 2012 році був прийнятий Закон про лотереї, який викликав у операторів надії на те, що у них будуть довгострокові і чіткі шляхи до розвитку бізнесу, залучення прямих інвестицій і впровадження нових технологій та ігор. Але ... Відповідно до Закону, регулюючий орган (Міністерство фінансів) повинен був видати ліцензійні умови і нові ліцензії протягом 3 місяців з дня набрання Законом чинності. Щось знову пішло не так, і до сих пір не було видано ніяких ліцензійних умов.

Безумовно, це зменшило потенційні інвестиції, нові технології і довгострокові стратегії для трьох діючих операторів лотереї в Україні (всі 3 є приватними особами, а 2 з них є членами EL і WLA). Навпаки, період, що почався в 2013 році, став кошмаром для українських лотерей, на які серйозно вплинуло зростання числа нелегальних операторів, а також підвищення оподаткування, коли у 2015 році було введені нові податки: податок на всі призи (включаючи початковий рівень), податок з обороту замість GGR (валовий дохід від ігор), додатковий податок на прибуток для операторів і військовий збір. Це зробило лотереї ще менш конкурентоспроможними порівняно з нелегалами, які продовжували вкладати кошти у тому числі в розширення незаконних мереж. І все це відбулося в умовах російської анексії Криму, активної фази війни в східній частині України, через яку вся економіка опинилася на межі.

Тиск через розширення нелегальних операторів з одного боку і податковий тиск з іншого боку призвів до того, що легальні оператори ігрового ринку опинилися під пресом, в результаті чого нормативно-правова база повернулася до нестабільного рівня 1990-х років, коли дотримання законів було слабким і дозволяло використовувати всі неконкурентні методи, які тільки могли застосовуватися. Це сильно нашкодило бізнесу таких законослухняних операторів, як МСЛ. Але мало того, що нашій компанії вдалося вижити, МСЛ зміцніла організаційно і навіть запустила нову категорію термінальних моментальних квитків, яка була відзначена на конкурсі EL Innovation.

СЬОГОДЕННЯ. У 2019 Володимир Зеленський, в той час кандидат в президенти, у своїй передвиборчій кампанії озвучив кілька пріоритетів, які він збирався впровадити, коли стане президентом України. Однією з них була легалізація і належне регулювання азартних ігор. На той час усім стало очевидно, що великий нерегульований ринок азартних ігор став чималою проблемою. Це болюче, чутливе, але також популярне в суспільстві питання контролю над ринком з боку держави набуло потужної підтримки серед електорату. Безумовно, вимога регулювати всі сфери українського ігрового ринку знову стала багатообіцяючою для операторів лотерей, які побачили багато можливостей для розширення свого бізнесу в умовах стабільного, жорсткого, але прозорого регуляторного режиму.

У травні минулого року Зеленський став президентом. Його партія виграла парламентські вибори, і восени на веб-сайті парламенту з'явився перший проект Закону України про регулювання ігрової діяльності. Закон про азартні ігри об'єднав всі сегменти ігрового ринку в одному нормативно-правовому акті, в якому є спеціальні розділи, присвячені наземним казино, ігровим автоматам, букмекерським конторам, лотереям, покеру та онлайн сегменту. Проект документу обсягом понад 80 сторінок передбачає створення Комісії з азартних ігор в якості регулятора всього ігрового ринку. Цей намір законодавців організувати окремий орган для контролю над ринком стає зрозумілим після того, як нинішній регулюючий орган (Міністерство фінансів) чітко дав зрозуміти, що азартні ігри та лотереї не перебувають в їх пріоритеті.

Стратегія, виражена президентом країни, полягала в тому, щоб прибрати з вулиць нерегульовані гральні зали і відкрити наземні казино тільки в 5-зіркових готелях, а також обмежити розміщення гральних автоматів готелями 3-5 зірок.

Було і залишається багато питань про те, де розмістити, скільки букмекерських контор повинно мати ліцензію на роботу, які ігри слід пропонувати онлайн і яким операторам дозволено їх пропонувати, як ставитися до лотерей та ін. Існує західний підхід до створення регулюючої сфери для лотереї, окремої та відмінної від нормативної бази, яка застосовується до азартних ігор. Цінну роль, яку лотереї виконують для суспільства - спрямування коштів на підтримку добрих справ - необхідно захищати. В якості альтернативи існує модель, яка розглядає всі азартні ігри та лотереї однаково, ігноруючи соціальну роль, яку відіграє лотерея, і тим самим ставить лотерею у вкрай невигідне становище порівняно з операторами азартних ігор, які використовують більш агресивні маркетингові стратегії, більш високі призові виплати і менш суворі стандарти відповідальної гри.

Проект Закону про азартні ігри спровокував більше запитань, аніж відповідей, і викликав величезну суперечку в цій галузі та навіть у широкому суспільстві: на якому етапі слід запустити державну систему фінансового онлайн-моніторингу, і як організатори азартних ігор можуть працювати і платити податки до запуску такої системи?

Отже, в парламенті дискусії пройшли відкрито і демократично. Перед засіданнями робочої групи було опубліковано оголошення, де було вказано, що на засіданнях можуть бути присутні представники зацікавлених сторін і висловити свою точку зору.

З деякими поправками Закон про азартні ігри був прийнятий у першому читанні в середині січня 2020 року. А до другого голосування (яке може відбутись ще до публікації цієї статті) в законопроект було внесено 3500 поправок, які відображають різні погляди і різні інтереси різних ігрових категорій. Це природно і було очікувано.

Виникає питання: які поправки будуть внесені при редагуванні тексту проекту закону? Маючи можливість вибирати серед 100 думок, кожен зможе знайти думки, що збігаються з його власними поглядами; але буде дуже складно досягти консенсусу і в кінцевому підсумку створити послідовну і обов'язкову нормативно-правову базу.

Як член EL з 1993 року, ми доволі багато дізналися про ігрові цінності, які працюють в інших європейських юрисдикціях, і це дозволяє нам визначати ті з них в нашому власному законопроекті, які відповідають чи не відповідають світовим передовим практикам. Ми можемо проаналізувати наш законопроект, порівняти його із діючими законами більш зрілих юрисдикцій і побачити, де є сильні та слабкі сторони і суперечності.

І, сподіваюся, адаптуємо відповідно!

КОМІСІЯ З ВРЕГУЛЮВАННЯ ІГОР

Традиційно регулювання європейського ринку починається в межах Міністерства. Це може бути міністерство фінансів чи культури або навіть внутрішніх справ. З розвитком ринку та досвіду регулюючого органу формується комісія з азартних ігор, яка зазвичай підпорядковується міністерству, яке раніше було регулятором. Отже, це еволюційний процес, про переведення якого оголошують принаймні за рік. В українському законопроекті йдеться, що Комісія розпочинає роботу з першого дня і звітує перед Кабінетом Міністрів. Це відрізняється від типового західного досвіду і може бути важким для ефективної реалізації в стислі терміни.

СИСТЕМА ДЕРЖАВНОГО ОНЛАЙН-МОНІТОРИНГУ

У Законі прописано, що державна система фінансового онлайн-моніторингу повинна бути впроваджена протягом 18 місяців після набуття законом чинності. Це означає, що протягом перших 1,5 років оператори азартних ігор повинні працювати "без підключення до мережі". Потім у них буде шість місяців для підключення. Хто буде стежити за ними і як вони будуть відслідковуватися та контролюватися протягом цього періоду? Більш традиційний метод - організувати і впровадити регулюючу інфраструктуру до того, як оператори отримають ліцензію і дозволять почати азартні ігри. До того, як організатори азартних ігор підключаться до державної системи онлайн-моніторингу, в Україні може пройти до двох років.

РЕГУЛЮВАННЯ ЛОТЕРЕЙ

Державні лотереї в Україні регулюються Законом про лотереї. Азартні ігри не регулюються. Чи доцільно при таких різних стартових позиціях ставити під один і той же закон і лотереї, і азартні ігри? Грунтуючись на досвіді багатьох країн, на даному етапі більш доцільно розділити їх і зосередитися на надійному запуску нових ігор в регульованих ринкових категоріях, таких як ігрові автомати або беттинг.

·Незважаючи на всі свої плюси і мінуси, законопроект в будь-якому випадку викликав підвищений інтерес не тільки всередині країни, але і серед міжнародного ігрового співтовариства. Можливо, Україна - останній європейський ринок, який відкриє двері для гемблінгу. А Україна - одна з найбільших країн Європи. Всі знають ці макродані, тому багато великих і середніх міжнародних постачальників, а також деякі оператори, висловили потенційну зацікавленість увійти в Україну за певних умов. Ці умови включають в себе:

·Чіткі правила гри. Це означає, що регулювання має бути чітким, стабільним і прозорим.

·Прийнятна ціна за ліцензії в поєднанні з чіткими податковими ставками. В іншому випадку неможливо скласти реалістичний бізнес-план.

·Рівні можливості для операторів, справедливе і ефективне виконання Закону і суворий контроль над ринком з боку держави.

·Гарантії захисту інвестицій.

Ці чотири стовпи, які складають основу для залучення іноземних інвестицій на новий ігровий ринок. Україна не є винятком з цих принципів.

Я вважаю важливим, щоб всесвітньо визнані компанії отримали свою частку на українському ігровому ринку. Їх присутність підвищить стандарти роботи, що дійсно захистить ключові цілі, заявлені законом: а) зібрати гроші в бюджет і б) захистити гравців.

З іншого боку, якщо ринок зайнятий неліцензованими операторами, які грабували країну нерегульованим бізнесом протягом останніх десяти років, які стандарти будуть існувати для захисту споживача і інтересів суспільства? Прийшов час уряду служити людям за допомогою регулюючого і податкового режиму, який запобігає порушенням законодавства і зберігає стабільний і стійкий ринок азартних ігор.

Тож незабаром ми побачимо, яким шляхом піде український ігровий ринок. Зробимо ставку?

Читайте також