Доведене до банкрутства за часів Януковича Державне підприємство "Київський Облдорупр" намагається відновити платоспроможність. І потенціал для цього у нього є, адже проведений Мінюстом аналіз свідчить, що його банкрутство було організовано навмисно, причому особами, пов’язаними з безпосереднім формальним власником підприємства - Укравтодором. Однак з підприємства, котре і сьогодні має достатньо ресурсів, аби відновити платоспроможність, продовжують "вимивати" його активи.
ДП "Київський Облдорупр", одна із провідних раніше шляхобудівних компаній, є дочірнім підприємством АТ "ДАК "Автомобільні дороги України" і входить до системи Укравтодору.
В середині 2000-х ДП "Київський Облдорупр" було одним з головних гравців на ринку послуг з ремонту та обслуговування доріг Київської області. Щорічний чистий дохід від виконання робіт та надання послуг підприємством перевищував 350 млн грн. Проте 9 вересня 2011 року Господарським судом м.Києва було відкрите провадження у справі про банкрутство ДП "Київський Облдорупр". В 2013 році державне підприємство увійшло в санацію, та залишається на цьому етапі банкрутства і на сьогоднішній день, хоча й має потенціал відновлення платоспроможності. Факти свідчать, що відбувається це через зацікавленість окремих осіб із АТ "ДАК "Автомобільні дороги України" та Укравтодору.
Звернув увагу на цю ситуацію Денис Сєрєбрєнніков, котрий був призначений керуючим санацією ДП "Київський Облдорупр" наприкінці 2019 року. Після ознайомлення зі фактичним станом справ на підприємстві, він запідозрив, що з причинами та самою процедурою банкрутства щось не так, і ініціював проведення Міністерством юстиції України аналізу фінансово-господарського стану ДП "Київський Облдорупр" щодо наявності ознак фіктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності, незаконних дій у разі банкрутства. Як виявилося пізніше, підозри керуючого санацією були небезпідставні.
На підставі ухвали Господарського суду м. Києва, Міністерством юстиції України було здійснено відповідний аналіз і за його результатами у лютому 2021 року ДП "Київський Облдорупр" отримано звіт. Відповідно до наданого звіту, фахівцями Мінюсту виявлено ознаки дій з доведення до банкрутства в діях керівництва ДП "Київський Облдорупр", що передували відкриттю провадження про банкрутство.
Зокрема, як свідчить документ, керівництвом ДП перед початком процедури банкрутства збільшено розмір дебіторської заборгованості одночасно з непогашенням кредиторської заборгованості, прийнято нераціональні управлінські рішення, які негативно відбилися на статутній діяльності підприємства, призвели до виникнення фінансових втрат та збитків і, відповідно, до стійкої фінансової неспроможності підприємства.
Департамент з питань банкрутства Мінюсту у своєму звіті підсумував, що наслідком вищезазначених дій є заподіяння великої матеріальної шкоди кредиторам, що дає підстави для висновку про наявність ознак з доведення до банкрутства в діях керівництва ДП "Київський Облдорупр", яке управляло підприємством до моменту початку судової процедури банкрутства.
Тут варто зазначити, що, згідно чинного Статуту ДП "Київський Облдорупр" та законодавства, органами управління підприємства є засновник та виконавчий орган – директор. Відтак, зважаючи на організаційну структуру та бюрократичні відносини у підприємствах групи Укравтодору, директор без погодження дій із засновником самостійно здійснювати значні правочини не міг.
Засновником же ДП "Київський Облдорупр", як на момент відкриття провадження про банкрутство, так і на сьогоднішній день, є АТ "ДАК "Автомобільні дороги України".
"ДАК "Автомобільні дороги України" - це досить цікаве господарське утворення зі своєю специфікою, яке самостійно не виконує робіт та не надає послуг, а діє через дочірні підприємства. Виходить, що саме це підприємство, як засновник, з яким згідно Статуту в обов’язковому порядку погоджувалися всі рішення директора ДП "Київський Облдорупр", брало участь в сумнівних операціях, які в результаті призвели до початку процедури банкрутства ДП "Київський Облдорупр" у 2011 році.
Зокрема виходить, що саме "ДАК "Автомобільні дороги України", фактично, погоджувало сумнівні договори з векселями між ДП "Київський Облдорупр" та контрагентами та, схоже, згодом у себе ці векселі просто "приховало".
При цьому ініціюючим кредитором (власне, ініціатором банкрутства) стало інше дочірнє підприємство АТ "ДАК "Автомобільні дороги України" - ДП "Київський Облавтодор", яке також не могло діяти без розпорядження та погодження своїх дій з материнською компанією. Саме ДП "Київський Облавтодор", яке свого часу отримало статус основного конкурсного кредитора ДП "Київський Облдорупр", і наразі одноосібно продовжує контролювати комітет кредиторів.
Маючи більшість голосів на комітеті кредиторів, ДП "Київський Облавтодор" ухвалює рішення під час санації ДП "Київський Облдорупр", фактично, лише у своїх інтересах або інтересах АТ "ДАК "Автомобільні дороги України" ("наглядачів" з Укравтодору) та інших зацікавлених осіб. А заходи, що дали б змогу фінансово оздоровити ДП "Київський Облдорупр" і підвищити його платоспроможність - тотально ігноруються.
Внаслідок змін до плану санації в інтересах ДП "Київський Облавтодор" з ДП "Київський Облдорупр" було звільнено левову частку працівників (зокрема, тільки протягом періоду з 1 квітня 2019 року по 1 грудня 2019 року було звільнено понад 800 осіб), передано найкращі основні засоби в оренду ДП "Київський Облавтодор" за цінами, що, схоже, в десятки разів нижче ринкових. Через зростання кредиторської заборгованості і зменшення виробничих ресурсів ДП "Київський Облдорупр" фактично втратило можливість виконувати роботи та надавати послуги, що передбачені Статутом.
З моменту відкриття провадження про банкрутство фінансові результати ДП "Київський Облдорупр" тільки погіршувались. Як свідчить консолідований баланс підприємства, станом на кінець 2020 року непокритий збиток підприємства перевищив 244 млн грн, а сукупна кредиторська заборгованість зросла до 242 млн грн, з яких 127 млн грн - заборгованість з податків та зборів, 14 млн грн заборгованість із заробітної плати та понад 10 млн грн заборгованість перед Пенсійним фондом України.
Проте, незважаючи на це все, у ДП "Київський Облдорупр" в господарському віданні залишається значна кількість цінних основних засобів (виробничих баз, іншого нерухомого та рухомого майна) залишковою вартістю близько 100 млн. грн (і зі значно вищою ринковою вартістю). Також у користуванні ДП "Київський Облдорупр" є великі площі земельних ділянок.
Останні декілька місяців Укравтодор та АТ "ДАК "Автомобільні дороги України" продовжують діяти в тому ж напрямку і намагаються вивести з господарського відання ДП "Київський Облдорупр" найдорожчі основні засоби (виробничі бази) та залишити це підприємство без активів і лише з кредиторською заборгованістю. Зокрема, 31 грудня 2020 року "Укравтодор" видав наказ, за яким визначено перелік об’єктів, що мають бути повернуті з господарського відання ДП "Київський Облдорупр" на баланс АТ "ДАК "Автомобільні дороги України". В цьому документі визначені основні виробничі бази ДП "Київський Облдорупр", які є досить цінними активами і основою для відновлення платоспроможності підприємства.
Проте, законність такого наказу викликає сумнів, оскільки відповідно до ч. 4 ст 17 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (діючого у даній ситуації, згідно Перехідних положеньчинного Кодексу України з процедур банкрутства) з дня винесення ухвали про санацію:… припиняються повноваження органів управління боржника - юридичної особи, повноваження органів управління передаються керуючому санацією.
Інакше кажучи, Укравтодор намагається керувати там, де по закону цього не має права робити.
Тобто, виходить, що засновник підприємства, спочатку довівши його банкрутства, тепер намагається "наказами" вивести найцінніші основні засоби, щоб вони не стали ні основою для відновлення платоспроможності, ні джерелом для розрахунків з кредиторами (в тому числі з державою в особі ДПС та колишніми працівниками) під час ліквідації.
Ще одним доказом того, що ДП "Київський Облдорупр" не дають відновити платоспроможність, фактично, "свої ж" - є те, що основним дебітором, який регулярно прострочує платежі за виконані роботи, є Служба автомобільних доріг у Київській області – структурний підрозділ Укравтодору. Свіжий приклад – відмова Служби автомобільних доріг оплачувати ДП "Київський Облдорупр" виконані у 2018-2019 роках роботи з експлуатаційного утримання автомобільних доріг державного значення на загальну суму майже 11 млн. грн. Лише після перемоги в суді завдяки зусиллям Дениса Сєрєбрєннікова і команди у касаційній судовій інстанції ДП "Київський Облдорупр" вдалось досягти справедливості і отримати від структурного підрозділу Укравтодору чесно зароблені грошові кошти, які буде використано на погашення значної частини заборгованості із заробітної плати.
Загалом, за попередніми підрахунками керуючого санацією, збитки від доведення до банкрутства керівництвом ДП "Київський Облдорупр"(а це перш за все дії АТ "ДАК "Автомобільні дороги України") станом на сьогодні можуть сягати уже близько 202 млн. грн. У зв’язку з цим керуючий санацією Денис Сєрєбрєнніков з метою захисту прав та інтересів ДП "Київський Облдорупр", трудового колективу, кредиторів цього підприємства, зокрема держави, вжив низку заходів з метою відшкодування збитків, завданих підприємству внаслідок доведення його до банкрутства керівництвом, серед яких:
- до Господарського суду м. Києва подано позовну заяву про визнання протиправним з моменту його прийняття та скасування вищезазначеного наказу Укравтодору "Про припинення права володіння (користування) об’єктами нерухомого майна"ДП "Київський Облдорупр".
- до Господарського суду м. Києва подано позовну заяву про відшкодування матеріальної шкоди, а саме стягнення з АТ "ДАК "Автомобільні дороги України" на користь ДП "Київський Облдорупр" збитків у розмірі 202,7 млн. грн.
- в правоохоронні органи направлено повідомлення про злочин (кримінальне правопорушення), в якому керуючий санацією зокрема просить внести відомості до ЄРДР за фактом доведення до банкрутства ДП "Київський Облдорупр" керівництвом, передбаченого ст 219 Кримінального кодексу України, розпочати за цією заявою про вчинення злочину досудове розслідування та призначити судово-економічну експертизу.
- надіслано звернення до Головного управління ДФС у м. Києві та Головного управління ДПС у м. Києві, як до найбільших поточних кредиторів, які представляють інтереси держави. з проханням долучитись до справи №910/3263/21 (в межах справи про банкрутство №44/258-б), що перебуває на розгляді у Господарського суду м. Києва про скасування наказу Укравтодору.
"Боротьба за виживання" колись великого підприємства триває.