RU  UA  EN

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Суспільство

Кістки ламаються, а правил немає: що робити з самокатами на дорогах

ПДР не регулюють їзду легкого електротранспорту

ПДР не регулюють їзду легкого електротранспорту Самокати біля будівлі Верховної Ради Фото: Апостроф / Олександр Гончаров

Активна урбанізація великих населених пунктів України призводить до того, що транспортна інфраструктура все менш успішно справляється зі зростаючим навантаженням. Як наслідок - нескінченні пробки, в яких в години пік простоюють сотні тисяч водіїв і пасажирів. Але українці знайшли вихід: легкий електротранспорт. Самокати, гіроборди, моноколеса, сігвеї вже давно стали звичним і доступним засобом пересування у великих містах. Але ось проблема: такий трафік практично ніяк не врегульований правилами дорожнього руху. Як результат, любителі сігвеїв і самокатів все частіше потрапляють в аварії і серйозно травмуються. Як забезпечити безпеку на дорогах в нових умовах - з'ясовував "Апостроф".

Законопроект, який не зміг

"Нещодавно мене збив самокат. САМОКАТ, друзі. Причому так, що були забої і довелося до травмпункту звертатися. Може, почнемо вже видавати права на такі (засоби пересування), а?", - скаржаться користувачі в соціальних мережах.

"У Миколаєві водій збив 13-річного хлопчика, який на самокаті перетинав проїжджу частину по пішохідному переходу", "Молодий чоловік у віці 21 року серйозно постраждав під час поїздки на електросамокаті в Одесі", - рясніють заголовки ЗМІ.

І такі випадки відбуваються в Україні практично щодня. Що робити? Власникам транспортних гаджетів дійсно потрібно здавати на права?

Ще у вересні минулого року в парламенті в першому читанні був ухвалений законопроект, яким водії легкого електротранспорту імплементувалися в правове поле, і визначалося їх місце і ступінь відповідальності в системі дорожнього руху.

Дивіться: В Одесі "гонщик" на самокаті летів на швидкості 100 км на годину - швидше деяких авто: відео

Зобов'язати всіх здавати на права нардепи не пропонували, але штрафувати користувачів персонального електротранспорту за порушення ПДР все ж планували. Правда, суму штрафу визначили невисоку: всього 85 гривень.

Крім того, парламентарії запропонували заборонити користуватися персональним електротранспортом особам у стані алкогольного або наркотичного сп'яніння, а також не використовувати під час руху смартфони та інші засоби зв'язку.

Велодоріжки, а разі їх відсутності, узбіччя проїзних доріг або вулиць визначені як місця, по яких власники електротранспорту мають право пересуватися. Природно, користуватися несправним електротранспортом заборонено, не дозволяється і перевозити на ньому пасажирів, якщо це не передбачено технічними характеристиками транспортного засобу.

Однак через недосконалість понятійного апарату законопроекту, він досі не дійшов до другого читання. Проте, очевидно, що навести порядок в трафіку персонального електротранспорту необхідно. Адже в Європі ще з 2016 року діють відповідні законодавчі норми.

Так, в ЄС за порушення ПДР власником персонального електротранспорту можна отримати штраф до 2 тисяч євро. Крім того, встановлено віковий ценз. Наприклад, в Нідерландах дозволено користуватися сігвеєм на дорогах тільки з 16 років, та й то, необхідна спеціальна страховка. До речі, вимоги про страховку для водіїв електротранспорту - буденність практично для всіх країн-членів ЄС. Що ж потрібно робити Україні?

У Нідерландах дозволено користуватися сігвеєм на дорогах тільки з 16 років Фото: Getty images

Права, страховка, терміни

За словами експертів, в першу чергу потрібен відповідний закон, який би заклав правову основу користування персональним електротранспортом.

"Перше, що потрібно зробити - визначити які саме транспортні засоби є персональним електротранспортом", - говорить "Апострофу" автоексперт Олександр Швець.

Але проблема в тому, що транспортних гаджетів розвелося так багато, що уніфікувати їх не так просто. У тій же Європі досі йде процес формування уніфікації таких транспортних засобів. Використовуються терміни, починаючи від "легкий електротранспорт" до "легкий електричний транспортний засіб для особистого використання".

Чому це так важливо? Наведемо приклад: електротранспортом може бути як гіроборд вагою до 10 кілограм, так і скутер вагою 150-200 кілограм. Гіроборд розвиває швидкість 10-20 кілометрів на годину, в той час як важкий скутер - близько 100 кілометрів на годину. Очевидно, що при дорожньому зіткненні зі скутером шкода для життя і здоров'я людини буде куди серйознішою, ніж під час аварії з гіробордом. Таким чином, і відповідальність користувачів різного транспорту повинна бути різною.

Далі варто визначитися: якими шляхами повинні пересуватися власники електротранспорту. Адже тих же самокатників можна побачити як на тротуарах в натовпі пішоходів, так і в загальному потоці автомобільного транспорту.

За словами президента Асоціації безпеки дорожнього руху Михайла Берліна, найкращим вирішенням питання було б дозволити користувачам транспортних гаджетів пересуватися по велосипедних доріжках.

"Потрібно розвивати інфраструктуру і створювати велосипедні доріжки, куди не мають права заїжджати інші учасники дорожнього руху. Ось і все рішення", - говорить "Апострофу" Берлін.

І парламентарі в законопроекті це й пропонують, і лиш "у разі відсутності" велосипедної доріжки самокатникам можна буде виїжджати на дороги і тротуари. Але справа в тому, що "випадків відсутності" спеціальних доріжок на вулицях українських міст набагато більше, ніж випадків їх присутності.

"Просто ніхто у нас серйозно не займається велосипедною інфраструктурою", - нарікає Берлін.

У свою чергу, адвокат по ДТП Вадим Володарський запевняє, що окремі категорії модного електротранспорту взагалі варто виключити з дорожнього руху, навіть велосипедними доріжками.

Окремі категорії модного електротранспорту взагалі варто виключити з дорожнього руху Фото: УНІАН

"Що стосується самокатів, гіробордов, моноколес та іншої подібної техніки, яка в принципі не призначена для участі в дорожньому русі, так як не має ні нормальної стійкості, ні нормальних гальмівних характеристик, і, яка падає від потрапляння в кожну маленьку ямку. Ця техніка брати участь в дорожньому русі не повинна. Навіть по велосипедних доріжках, адже той же електросамокат розвиває швидкість до 80 кілометрів на годину, а це вже швидкість мотоцикла. При потраплянні маленьких коліс самоката в ямку - це падіння. І падіння, можливо, під колеса іншим учасникам дорожнього руху", - говорить "Апострофу" Володарський.

Не менш важливе питання: чи потрібні українцям права або будь-які інші дозвільні документи для керування легким електротранспортом?

"Що стосується електровелосипедів, електроскутерів та іншої техніки, яка призначена для участі в дорожньому русі, то тут можуть бути правила, наближені до велосипедних, - пояснює Вадим Володарський. - Але в такому разі сюди ж потрібно включити бензинові мопеди. Адже чому повинна бути дискримінація за типом двигуна? І тоді треба або скасовувати необхідність реєстрації для мопедів, або вводити реєстрацію і для електротранспорту з категорією в правах".

А як бути зі страховкою, яку зобов'язані мати користувачі легкого електротранспорту в деяких країнах ЄС?

На думку експертів, в Україні, на жаль, такий трюк не спрацює.

"У нас багато водіїв на автомобілях і мотоциклах їздять без страховки. Змусити ще й скутеристів їздити зі страховкою - нереально. Зупиняти кожного самокатника для перевірки страховки - патрульних не вистачить", - додає Володарський.

Але якщо не страховка, то "принаймні, треба хоча б зобов'язати використовувати спеціальну екіпіровку", - говорить автоексперт Рауль Чілачава, коментуючи ситуацію "Апострофу".

Але ось проблема: який би чудовий закон не ухвалили парламентарі, і як би ідеально не врегулювали ситуацію, стежити за виконанням закону буде нікому.

"Який би закон ми не ухвалили, ніхто все одно нічого не контролює, тому ситуація в цілому навряд чи зміниться. Такими "дрібницями", як власники електроскутерів і велосипедисти, поліція просто не буде займатися", - додає Чілачава.

Чому? Справа в низьких штрафах і незначній відповідальності?

"Тут не можна говорити про незначну відповідальність. За інші дрібні порушення, які пов'язані з дорожнім рухом, наприклад, за розпивання спиртних напоїв у недозволеному місці, поліція ловить порушників. Просто ще з часів ДАІ у нас так заточене виховання правоохоронців, що об'єкт "полювання" - виключно водій. На пішоходів, велосипедистів, у нас в принципі ніхто не звертає уваги", - резюмував Вадим Володарський.

Однак у патрульній поліції пояснюють, що і раді були б навести порядок у сфері використання електротранспорту, але чинний закон не дозволяє.

"Використання легкого електротранспорту не передбачено чинним законодавством. В зв'язку з цим не визначено ні статус таких учасників дорожнього руху (користувачі легкого електротранспорту не визначені навіть як учасники дорожнього руху), ні їх права, ні обов'язки, ні правила поведінки інших учасників дорожнього руху по відношенню до користувачів електротранспорту. Це законодавче питання, яке потрібно врегулювати якомога швидше, - пояснив "Апострофу" перший заступник начальника патрульної поліції Олексій Білошицький. - Обов'язково потрібно визначити, де повинні пересуватися користувачі електротранспорту: це повинна бути проїжджа частина ближче до правого краю або в певних місцях буде дозволено користуватися пішохідною зоною. Все це потрібно визначити, щоб у кожного учасника дорожнього руху не виникало сумнівів і різночитань".

Читайте також

Хакерська атака на держреєстри України: про які збитки йдеться

Матеріальні збитки від кібератаки Росії на держреєстри України невеликі, але її наслідки можуть виявитися доволі серйозними

"Вовина тисяча" готівкою? Як діє "схема" і як з нею боротися

Перевести в готівку Вовину тисячу можна через схему з поповненням мобільного рахунку, але ця лазівка ​​вже закрита

Монополія на дистрибуцію ліків як шлях до зростання цін

Монополія на фармринку веде до зростання цін на ліки

Новини партнерів