RU  UA  EN

Неділя, 24 листопада
  • НБУ:USD 41.05
  • НБУ:EUR 42.85
НБУ:USD  41.05
Суспільство

Банкрутство чи містифікація: що відбувається з імперією Маска

Чутки про банкрутство SpaceX викликали чимало запитань

Чутки про банкрутство SpaceX викликали чимало запитань Ілона Маск Фото: Getty images

Найбагатша людина у світі Ілон Маск днями попередив співробітників своєї компанії SpaceX про ризик банкрутства. Внутрішній корпоративний лист із таким невтішним прогнозом опинився у розпорядженні журналістів CNBC. Що відбувається з технологічним гігантом, чи буде скасовано колонізацію Марса і як депресія Маска позначиться на Україні, розбирався "Апостроф".

Проблеми з "хижаком"

За інформацією американських журналістів, проблеми компанії SpaceX пов'язані з виробництвом двигунів Raptor (хижак - англ.), якими має бути оснащена ракета-носій нового покоління Starship.

Саме на Starship у середньостроковій перспективі планується доставляти на Місяць та Марс вантажі та людей (привіт, колонізація).

У короткостроковій перспективі Starship має виводити на орбіту супутники нового покоління V2 для високошвидкісного широкосмугового доступу до інтернету, у рамках проекту Starlink. Раніше з цим завданням справлялося сімейство ракет Falcon 9, але для того, щоб доставляти в космос супутники нового покоління (з більшою зоною покриття) потрібна ракета-носій Starship з двигунами Raptor.

Проект Starlink обіцяє стати надприбутковим бізнесом, адже для того, щоб підключити інтернет від Маска, потрібно викласти 499 доларів за обладнання та ще платити по 99 доларів на місяць абонплати.

Але немає "хижаків" - немає польотів Starship, а немає польотів Starship - немає супутників, немає супутників - немає інтернету, а немає інтернету - немає прибутку і грошей інвесторів.

Чому ж у Маска виникли проблеми з двигунами? Тут варто відзначити, що Raptor – не просто якийсь там крутий двигун – це революційний винахід. Як iPhone колись став революцією у світі смартфонів, так і Raptor Ілона Маска здійснив технологічний переворот у космічній галузі.

Справа в тому, що Raptor – це двигун закритого циклу з повною газифікацією компонентів палива. Раніше вважалося, що робочий двигун за такою технологією взагалі неможливо збудувати! Ні, в 60-х роках минулого століття в СРСР були подібні розробки, а на початку нульових американська компанія Aerojet також робила щось подібне, але насправді ці двигуни ніколи не використовувалися – не пройшли тестових випробувань.

"Це двигун, який працює на парі рідкий метан і рідкий кисень. Перехід саме на цю пару був революційним, оскільки раніше звикли застосовувати гас із рідким киснем. Не можна сказати, що на пару метан-кисень раніше ніхто не звертав уваги, та й схема рідинних двигунів відома протягом багато десятиліть, але зовсім інша справа відпрацювати на конкретній парі ці схематичні рішення. Маск зробив революційну систему, на яку рівняються всі інші розробки ракет-носіїв важкого і середнього класу, а й навіть ракет легкого класу", - пояснює "Апострофу" експерт з аерокосмічної діяльності, екс-керівник підрозділу з аналітики та прогнозування Державного космічного агентства України Андрій Колесник.

У Маска все вийшло, але тільки для запуску однієї ракети-носія Starship необхідно щонайменше 39 двигунів Raptor.

StarshipФото: Getty images

"Ми ризикуємо стати банкрутами, якщо наступного року не запускатимемо Starship хоча б раз на два тижні", - зазначав Маск у корпоративному листі.

Тобто виробництво має бути масштабним. І це головна проблема.

"Проблеми не в самому двигуні, а в потужності виробничої лінії, яка може не впоратися з випуском тієї кількості двигунів, на яку він розраховує. Але в Техасі має бути побудований цілий завод для виробництва саме цієї версії двигунів, - додає Андрій Колесник. – Якщо не буде можливості постачати необхідну кількість двигунів і запускати раз на два тижні Starship з новою версією супутників для проекту Starlink, то, звичайно, руйнуватиметься бізнес-план, розрахований на конкретні показники і сильно битиме за вартістю самого бізнесу та фінансовими показниками самої компанії".

Великий містифікатор

Проте, незважаючи на виробничі складнощі, експерти, опитані виданням, не вірять у реальне банкрутство SpaceX.

"Я вважаю, що для цього немає підстав, - запевняє "Апострофу" експерт аналітичного центру Ad Astra Дмитро Борзенко. - По-перше, інвестори довіряють компанії, адже SpaceX не лише бренд сам по собі, а й частина особистого бренду Ілона Маска. А оскільки Маск є значущою фігурою, SpaceX завжди зможе отримати фінансування від інвесторів. По-друге, SpaceX є важливим елементом у космічній політиці США, відповідно, США, NASA і сам уряд зацікавлені в існуванні SpaceX як компанії, яка може використовувати власні ресурси, ринкову економіку, створювати найсучасніші технологічні рішення. Для США такі компанії як SpaceX є R&D-центрами. Компанія сама розробляє технології, а США можуть потім зробити конкурс на купівлю або експлуатацію технології, а SpaceX зможе надати своє рішення. З цієї точки зору SpaceX – важлива одиниця фінансування урядом США. Уряд виділяє субсидії для таких компаній. ся урядовими субсидіями і це дуже важливо. США пов'язують свою космічну політику з такими компаніями як компанія Маска».

Справді, SpaceX укладає багатомільйонні контракти з урядом США. Наприклад, щодо двигуна Raptor, то з 2009 по 2015 рік SpaceX розробляла двигун за власні гроші, а потім до фінансування підключилися ВПС США. Спочатку вони "влили" в проект 33 мільйони доларів, потім ще 16,9 мільйона, потім ще 40,8 мільйона, а потім ще 6,5 мільйона... І це тільки в один проект!

Водночас Ілон Маск добре відомий усьому світу як великий фінансовий містифікатор, який одним своїм твітом може підняти як до небес, так і обвалити ціну акцій компаній. У 2018 році Маску довелося залишити посаду голови ради директорів власної компанії Tesla після твіту про те, що він готовий викупити всі акції компанії вище за їхню ринкову вартість. Комісія з цінних паперів США звинуватила Маска у шахрайстві. Суду вдалося уникнути лише завдяки штрафу в 20 мільйонів доларів та звільненню Маска з посади голови ради директорів. У листопаді цього року Маск повідомив про продаж 10% акцій Tesla за 5 мільярдів доларів.

Офіс Tesla IncФото: wikipedia.org

Не виключено, що журналістське "зливання" про банкрутство SpaceX – містифікація з цієї ж опери.

"Маск розуміє, що такі заяви призводять до волатильності акцій компанії (зміни ціни - "Апостроф"). SpaceX виграло контракт на постачання двигунів Raptor в уряду США. І по суті Маск сказав, що розробка таких двигунів на замовлення уряду призводить до ситуації кризи. Мені здається, що основна цільова аудиторія цього повідомлення – уряд", - зазначає Борзенко.

Скандальна ситуація навколо SpaceX може позначитися на Україні, адже відомо, що саме ця компанія має вивести на орбіту український супутник "Січ-2-30" у січні 2022 року. Запуск вітчизняного супутника і так мав відбутися у грудні, але, судячи з графіку стартів SpaceX, цього року цього не відбудеться.

"Український супутник виводитиметься на орбіту разом із супутниками інших країн та компаній у рамках місії Transporter-3. Там буде виведено близько ста супутників, разом з українським. І це не стосується безпосередньо проблем із двигунами для Starship, оскільки на Falcon 9 використовуються інші двигуни – Merlin. Там все відпрацьоване, їхнє виробництво оптимізоване та випускається достатня кількість двигунів", - заспокоїв Андрій Колесник.

Читайте також

Новини партнерів