У застосунку «Резерв+» з 9 листопада з'явилася послуга оформлення відстрочки від мобілізації онлайн. Про це повідомив у Фейсбуці міністр оборони Рустем Умєров. За його словами, таким способом оформити відстрочку можуть люди з інвалідністю, які мають актуальне пенсійне посвідчення, а також студенти, аспіранти та докторанти, які здобувають освіту в послідовному порядку. Міністр також поінформував, що для оформлення відстрочки онлайн необхідно авторизуватися у застосунку «Резерв+» і надіслати запит. Далі система автоматично перевірить наявність права на відстрочку і у разі позитивної відповіді цей статус відобразиться в електронному військовому документі. Як це в реальності працює, які є проблеми та чи допомогло це українцям, читайте в матеріалі «Апострофа».
Вже зранку 9 листопада військовозобов'язані почали активно заходити в застосунок «Резерв+», щоб продовжити відстрочку від мобілізації, як анонсував міністр оборони. Але майже одразу люди почали скаржитися на збої у "Резерв+". Вчасно продовжити право на відстрочку було неможливо. Проблема полягала ще в тому, що у більшості військовозобов'язаних відстрочка закінчилася саме 9 листопада і такі люди почали панікувати, бо якщо вони не отримають нового підтвердження про наявність права на відстрочку, то можуть бути мобілізовані.
Одні користувачі Facebook писали про те, що функціонал додатка з наданням відстрочки людям з інвалідністю та студентам працює із проблемами, надто довго підвантажуючи інформацію про наявність такого права.
Прийшлось понервувати і багатодітним батькам. Анонсована бета-версія про надання їм відстрочки взагалі не почала працювати.
Також у соцмережах скаржились, що інформацію про наявність інвалідності "Резерв+" завантажує з реєстру Пенсійного фонду, а багато людей з інвалідністю отримували такий статус через соцслужбу, і "Резерв+" не підтверджує їхнє право на відстрочку.
Цю інформацію «Апострофу» підтвердили і самі військовозобов’язані.
«Я інвалід з дитинства і маю 3 групу, - каже виданню киянин Микита. - Справа в тому, що посвідчення мені було видане не Пенсійним фондом, Управлінням праці та соціального захисту. Так от «Резерв+» відстрочку мені не дає, оскільки туди підтягується тільки інформація з ПФУ. Тобто тепер мені все одно треба йти з документами в ТЦК».
«Ну що заважало розробникам цієї послуги добавити ще один реєстр?» - дивується чоловік.
Інвалід 3-ї групи Володимир має пожиттєву інвалідність, але, за його словами, в «Резерві+» вона не відобразилась. «Я зайшов у застосунок, ввів свої дані, і що? А нічого. «Резерв+» мені видав інформацію, що термін дії посвідчення завершився. Але це ж не так, - розповів «Апострофу» чоловік. - Тобто застосунок працює не адекватно і мені знову треба йти в ТЦК, а там черги і я знову витрачу багато часу».
Як заявив у своєму дописі Рустем Умєров, завдяки застосунку українці зможуть не стояти у чергах і збирати численні папірці, щоб подовжити відстрочку кожні три місяці.
«Апостроф» звернувся за коментарем у районні ТЦК і СП м. Києва і поцікавився, чи зменшились черги з бажаючих продовжити відстрочку.
В усіх ТЦК повідомили, що черги з бажаючих продовжити або оформити вперше відстрочки є. В деяких ТЦК існують електронні черги і можна записатись онлайн і підійти на зазначений час, а в деяких - жива черга.
Не отримавши анонсованої послуги люди з інвалідністю стали масово звертатись на гарячу лінію Міноборони і вже в ефірі телемарафону заступниця міністра оборони з питань цифровізації Катерина Черногоренко дала пояснення з цього приводу.
По-перше, чиновниця повідомила, що за два дні електронні відсрочки отримали близько 40 тисяч громадян України.
“Ми розробили процес так, щоб користувачі могли отримати відстрочку без необхідності особистого відвідування ТЦК і тривалого очікування в черзі. Це також дозволяє уникнути помилок в реєстрах і уникнути дублювання статусу відстрочки – користувачі мають дочекатися, поки чинна відстрочка втратить свою юридичну силу,” – пояснила Чорногоренко.
Для оформлення відстрочки, за словами заступниці міністра оборони, потрібно оновити застосунок "Резерв+" до версії 1.4.3. Якщо вся потрібна інформація про особу міститься в реєстрах, то у застосунку з'явиться відстрочка.
"Якщо людина, наприклад, не знаходить себе в реєстрі, є помилки в прізвищах, податковому коді, тому що ці реєстри заповнювалися людьми, які могли помилитися або якимось чином невірно внесли дані, ви можете звернутися у технічну підтримку "Резерв+", - пояснила Черногоренко.
Після цього фахівці опрацюють звернення і виправлять помилку, щоб дані підтягнулися в реєстри.
Що стосується документів на інвалідність, виданих Управлінням праці та соціального захисту, то, як каже Черногоренко,потрібно трохи часу і будуть зроблені відстрочки для всіх категорій громадян.
Катерина Черногоренко пояснила також, що цифрова відстрочка має таку ж юридичну силу, як і паперова.
«Кабмін прийняв постанову №559. Вона є у відкритому доступі і з нею можна ознайомитись. Якщо працівники ТЦК, поліції або прикордонники такий документ не визнають, то вони порушують права громадян. Прошу звертатись або особливо до мене особисто, або на гарячу лінію Міноборони. Ми з цим розберемось», - завірила чиновниця.
«Цифровізація послуг ТЦК – це добре. Але чому все роблять через пень-колоду? Невже одразу не можна було все продумати», - дивується військовозобов’язаний Володимир.
Між тим, як сказала Черногоренко, Міноборони працює над тим, щоб онлайн-відстрочки були доступними і для інших категорій громадян.
«Наступними запустяться відстрочки для багатодітних батьків, що мають від 3 неповнолітніх дітей в одному шлюбі. Зараз вони знаходяться на бета-тестуванні, - повідомила Черногоренко. - В «Резерві+» будемо розвивати рекрутинг, бо там вже зараз зібрано 4 тис військових вакансій».