В Україні, на жаль, часто фіксують викрадення торгових марок. І хоча держава приєдналася до міжнародних договорів щодо охорони відомих торгових марок (Паризької конвенції та Угоди ТРІПС), у механізмах визнання та захисту брендів все ще існує значна прогалина.
Про те, наскільки захищені в Україні торгові марки, чи є випадки їх викрадення і що робити, якщо так сталося, розповів "Апострофу" юрист, експерт із захисту прав інтелектуальної власності та брендів Олексій Ткачук.
Олексій Ткачук - автор дисертації «Публічно-правова охорона добре відомих торгових марок в Україні», в якій він уперше в країні представив системне та комплексне дослідження публічно-правової охорони добре відомих торгових марок та запропонував авторські методи вирішення завдання. Він вже понад 13 років займається захистом товарних знаків та міжнародним законодавством у цій сфері: свого часу він очолював департамент експертизи торгових марок, промислових зразків та географічних позначень на держпідприємстві «Укрпатент», тож про проблематику знає з власного досвіду. З його ініціативи «Укрпатент» приєднали до міжнародної бази Світової організації інтелектуальної власності (ВОІВ), тож тепер завдяки цьому українські підприємці можуть безпосередньо реєструвати свої марки через Мадридську систему, що охоплює понад 110 країн.
— В Україні викрадення торгових марок - це поодинокі випадки чи системна проблема? Які схеми "популярні" у зловмисників і чи поширені ці "кейси"?
— В Україні випадки «викрадення» торгових марок – часта проблема, особливо боляче вона б'є по малому та середньому бізнесу. Найбільш поширена схема — це реєстрація зловмисниками торгової марки, яка вже використовується іншим бізнесом, щоб потім вимагати викуп або ж блокувати діяльність законного власника через УКРНОІВІ (Український національний офіс інтелектуальної власності та інновацій - Ред.) чи суд. Існують випадки, коли копіюється оформлення упаковки та товарних знаків для просування аналогічних товарів. Як показує практика, нерідко це роблять колишні партнери, підрядники чи дистриб'ютори. Іноді конкуренти реєструють знак, схожий на популярний бренд, щоб «захопити» пошуковий трафік або випускати контрафакт.
— Куди звертатися, якщо твою торгівельну марку вкрали?
— Якщо вашу торговельну марку використовують незаконно, ви можете звернутися до кількох інстанцій. Антимонопольний комітет розглядає випадки недобросовісної конкуренції, коли використовується подібне позначення, що вводить в оману споживача. Апеляційна палата УКРНОІВІ займається суперечками про права на реєстрацію чи визнання свідоцтва недійсним. Суди загальної юрисдикції розглядають позови про припинення використання, компенсацію збитків та визнання права власності на знак. За фактами шахрайства чи підробки марки можна звертатися до Кіберполіції та МВС.
— Чи передбачена законодавством України відповідальність за незаконні дії з торговими марками? Чи може власник повернути собі завдані збитки?
— Українське законодавство не передбачає фіксованої компенсації щодо торгових марок, пропонуючи лише відшкодування збитків. Розмір визначається судом на підставі доведених втрат або безпідставно отриманого прибутку порушником. При цьому існує адміністративна відповідальність - штраф від 170 до 3400 грн з конфіскацією продукції, а також кримінальна зі штрафом до 51000 грн, виправними роботами або позбавленням волі до 6 років при великих збитках.
— Відомо, що наразі процес реєстрації торгових марок в Україні може затягнутися до 3 років. Чому так довго і що можна зробити для прискорення цього процесу?
— Прискорену процедуру реєстрації торгових марок в Україні було скасовано у листопаді 2022 року. Після реформи цей процес знову сповільнився, але власники можуть використовувати знак вже з моменту подання заявки.
— Що, на Вашу думку, треба зробити для захисту торгових марок в Україні?
— Я розробив підходи та методи, які вже взяв на озброєння Український національний офіс інтелектуальної власності під час підготовки нових законів. Важливо чітко закріпити в законі правила охорони торгових марок, визначити відповідальність держорганів і судів, описати ясний порядок визнання марки загальновідомою. Також дуже важливо налагодити співпрацю з митницею, щоб захист брендів працював і на внутрішньому, і зовнішньому ринку. Адже надійна публічно-правова охорона торгових марок є ключем до захисту національного бізнесу, і умовою довіри до українських марок на міжнародному ринку.