Історія головного фіскала України Романа Насірова спричинила низку подій і процесів, починаючи від протестів і лобіювання створення в Україні антикорупційного суду, закінчуючи розробкою законопроекту про заборону подвійного громадянства, який був внесений президентом Петром Порошенком до Верховної Ради як невідкладний. У парламенті, однак, розійшлися думки щодо документа, і поки неясно, чи отримає він в існуючому вигляді необхідну кількість голосів. Хоча нардепи і внесли його до порядку денного на цей сесійний тиждень. Експерти відзначають, що заборона подвійного громадянства може бути рудиментом тоталітаризму, і відштовхне від країни тих, хто виїхав, і ще більш погіршить її привабливість для життя і бізнесу.
Насіров і 5 міліонів українців
Законопроект "Про громадянство України" щодо реалізації права змінити громадянство (№6175) президент Петро Порошенко зареєстрував у ВРУ 13 березня. Його представник у парламенті нардеп Артур Герасимов пояснив, що документ "стосується вирішення питання з подвійним громадянством". Законопроект передбачає, що якщо людина добровільно отримала громадянство іноземної держави, то він буде потрапляти під вимогу щодо припинення українського громадянства. Нардеп також поспішив запевнити, що жителів Криму, які отримали російські паспорти, це не торкнеться, оскільки "там про добровільність мова не йшла".
Президент позначив цей документ як невідкладний, тому вже у вівторок, 14 березня, депутати 234 голосами внесли його до порядку денного на цей сесійний тиждень.
Документом передбачається, що громадянин України, який добровільно набув громадянство іншої держави, вважається таким, який виявив намір змінити громадянство і дав згоду на припинення громадянства України. Громадяни України, які на момент набрання чинності цього закону будуть мати громадянство іншої країни, зобов'язані протягом шести місяців відмовитися від іноземного паспорта.
При цьому єдності серед депутатів щодо цього питання немає навіть в коаліції. Нардепи з Народного фронту, який входить в пропрезидентську більшість, розділилися у своїй оцінці документа. Так, голова фракції Максим Бурбак, спілкуючись з журналістами в кулуарах Ради, підкреслив, що позбавляти громадянства необхідно лише депутатів і чиновників: "Вважаємо, що ганьба, коли представники суддівської, виконавчої, законодавчої гілок влади, депутати Верховної Ради та місцевих рад мають подвійне громадянство. Тому ми повинні ухвалювати рішення, щоб це було заборонено".
У Народному фронті наполягають, що новий механізм призупинення подвійного громадянства повинен стосуватися саме держслужбовців, народних депутатів та суддів, а не звичайних громадян.
"Ми будемо виступати за те, щоб саме державний чиновник не мав права мати ще одне громадянство, тому що на відміну від звичайного громадянина, який таким чином просто порушує Конституцію, державний чиновник ще і небезпечний національній безпеці й обороні, оскільки він є військовозобов'язаним ще й іншої держави і зобов'язаний забезпечувати інтереси саме іншої держави. У такому разі, якщо він має доступ до управління нашою державою або, не дай Бог, до державної таємниці, а нагадую, що народні депутати, топ-чиновники, судді, мають доступ до державної таємниці, то зрозуміло, що така особа є потенційно небезпечною для наших громадян і нашої держави, тому однозначно ці люди не мають права перебувати на цих посадах і мати подвійне громадянство", - уточнив "Апострофу" нардеп, перший заступник голови комітету з питань правової політики Леонід Ємець. На питання, чи буде фракція НФ вносити правки в президентський законопроект або вносити свій, парламентарій відповів, що політсила поки не визначилася.
У той же час в БПП запевняють, що законопроект знайде необхідну кількість голосів, про що, зокрема, заявив заступник голови фракції Сергій Березенко. Втім, підтримка Блоком Петра Порошенка президентського законопроекту і недивна. Законодавчі ініціативи глави держави практично завжди одностайно підтримуються його фракцією в парламенті.
Історії з подвійним громадянством, особливо у чиновників і депутатів, для України – не новинка. Крім відстороненого голови ДФС Романа Насірова, у якого Спеціалізована антикорупційна прокуратура знайшла ще два громадянства — Угорщини та Великобританії, за останній час відомості про громадянство іншої країни були також щодо кількох народних депутатів, зокрема Олександра Онищенка. І це далеко не весь список тих, хто, маючи іноземний паспорт, займає ключові посади в Україні.
Але незважаючи на це, законопроект, який в прискореному порядку внесли до порядку денного, вже зіткнувся з критикою, зокрема з боку українців, які проживають за кордоном. Так, українська діаспора в США навіть випустила офіційну заяву, у якій написала, що ухвалення президентського законопроекту призведе до автоматичного позбавлення громадянства близько 5 мільйонів українців.
"Ініціативу президента щодо обмеження прав закордонних українців вважаємо необдуманою, яка призведе до негативних наслідків для України через втрату значної підтримки українців в інших державах, які на сьогодні виступають форпостом лобіювання інтересів України. У період окупації Російською Федерацією частини території України, а також військових конфліктів у східних областях вважаємо ці дії президента такими, що суперечать державним інтересам України. Закликаємо президента відкликати внесений законопроект, а депутатів Верховної Ради ні в якому разі не підтримувати зміни до закону про громадянство в представленому вигляді", - йдеться в заяві.
Або всім, або нікому
Юрист Віталій Коломієць нагадує, що в Україні з 1996 року існувала норма про єдине громадянство, але закон майже не передбачав правових наслідків для особи, яка мала паспорт іншої держави, де мультигражданство не заборонено.
"Фактично законопроект мотивовано тим, що необхідно посилити заходи безпеки у зв'язку з агресією. Тому логічніше було б почати з врегулювання випадків втрати громадянства особами, які мають російські паспорти і активно їх використовують. Так було в Криму, коли громадяни України з російськими паспортами навіть голосували на виборах РФ", - заявив у коментарі "Апострофу" Коломієць.
Також юрист розповів, що законопроект не містить суттєвих змін до існуючого закону "Про громадянство", а лише уточнює випадки втрати українського громадянства особами, які набули його, не припинивши попереднє громадянство або вчинивши дії, які свідчать про визнання його по іншому паспортом.
"Конституція України передбачає заборону позбавлення громадянства, але залишає право громадянина змінити громадянство. Конституція передбачає, що громадянство може бути припинено у порядку, встановленому законом. У свою чергу закон встановлює три випадки припинення громадянства: 1) в результаті добровільного виходу, 2) втрати, 3) у випадках, передбачених міжнародними угодами. Іншим ключовим моментом законопроекту є те, що встановлюються випадки, коли українська держава визнає, що особа добровільно відмовилася від українського громадянства, наприклад: в'їзд/виїзд за паспортом іноземної держави, участь у виборах або офіційній службі іноземної держави, якщо така особа звернулася до офіційних органів держави, визнаючи себе громадянином цієї іноземної держави", - пояснює адвокат.
Висловлювалися припущення, що проект закону був створений під конкретних політичних опонентів влади. Адвокат Віталій Коломієць вказує на важливу деталь, що скасування громадянства не здійснюється автоматично, а лише за рішенням МЗС або на підставі указу президента відповідно до ст. 20 існуючого закону.
"До видання указу президента України про припинення громадянства України особа користується всіма правами і несе всі обов'язки громадянина України".
Політолог Руслан Бортнік вважає, що влада може спробувати використовувати це як інструмент боротьби з політичними опонентами. "Я висловлю підозру, що як мінімум 60-70% парламентаріїв, людей в уряді і найвищих чиновників можуть мати подвійне громадянство України. Тут важливе питання навіть не самого законопроекту, а питання його правозастосування. Є велика небезпека навіть не того, що "друзям - все, а ворогам - закон", а що його норми будуть насамперед застосовані владою, в руках якої знаходиться силовий інструмент, апарат розслідування щодо політичних і економічних опонентів. Хоча це не знімає з тих опонентів відповідальності за отримання другого громадянства. Я прихильник мультигромадянства, але вважаю, що чиновники його мати не можуть, безумовно. Але політика щодо цього питання повинна бути чесною – або всім дозволено, або всім заборонено", - прокоментував експерт.
Свобода або авторитаризм
Політолог Кость Бондаренко вважає, що інститут подвійного громадянства, навпаки, слід було б в Україні легалізувати, а терміновий законопроект від Порошенко називає – не більше, ніж бажанням президента отримати додаткові очки до рейтингу на тлі історії з Насіровим.
"Петру Олексійовичу варто було б подумати в першу чергу про те, що інститут громадянства в Україні був нівельований саме завдяки йому. Саме він зробив все для того, щоб громадянство перетворилося на пустий звук, коли в один день з порушенням процедури з барського плеча видавав громадянство різним Згуладзе, Деконоїдзе, Саакашвілі та іншим Абромавичусам, які потім через півроку поверталися в своє звичне громадянство або навіть заявляли, що будуть брати участь у виборах у себе на батьківщині, а значить, зовсім не позбавлялися свого громадянства", - підсумував політичний експерт.
Юрист Сергій Кіщенко наполягає на тому, що в подвійному громадянстві – немає нічого крамольного, наводячи приклад інших цивілізованих держав.
"Так склалося історично, що українське законодавство почерпнуло масу правових шаблонів із законодавчої бази радянського союзу. Інститут громадянства ця доля не минула, і мати громадянство іншої держави вважається мало не злочином. Дійсно, це недалеко від правди, друге громадянство – як мінімум порушення вітчизняного законодавства. А ось встановити покарання за це порушення має саме закон, який ми обговорюємо. Я глибоко переконаний у неправильності обраного шляху. Якщо вивчати форми існування громадянства в інших країнах, то ми побачимо, що подвійне громадянство досить поширено і не є "зрадою державі". Більш того, багато розвинених країн, такі як Канада, США та інші, використовують цей досить ліберальний підхід до подвійного громадянства як спосіб отримання додаткових надходжень до скарбниці держави від податкових платежів. Сучасні механізми устрою громадянства в демократичних державах свідчить про збільшення свободи для окремо взятого індивіда, а не про її обмеження", - пояснив "Апострофу" експерт.
В цілому, внесення президентського законопроекту багатьох політиків і експертів підняли принципове політичне запитання: яку країну ми створюємо - вільну і привабливу для життя або ж під прикриттям боротьби з російською агресією таку ж авторитарну Росію. Після Майдану очікувалося, що новий проект держави, і нові правила гри в суспільстві, політиці і бізнесі будуть сформульовані в новій Конституції. Однак, влада обмежилася косметичними правками, які принципово нічого не змінюють. На практиці ж ми бачимо вибудовування зовсім іншої країни, де вся влада і гроші концентруються в одних руках, а для незгодних влада швидко і послідовно закручує гайки.