Проект нового Виборчого кодексу, який в першому читанні Верховна Рада ухвалила ще восени минулого року, нардепи завалили тисячами поправок, і до другого читання досі так і не дійшло. Яка ж доля змін в законодавство про вибори та чим вони можуть нашкодити президенту Петру Порошенку, розбирався "Апостроф".
Підтримка в першому читанні законопроекту №3112 (авторства спікера Андрія Парубія, нардепів від "Народного фронту" Леоніда Ємця та "Блоку Петра Порошенка" Олександра Черненка), що стосується змін у виборче законодавство, стала несподіванкою для багатьох у парламенті. Очевидно, зіграла свою роль боязнь нардепів за свою репутацію: адже обіцянки змінити систему виборів в Україні дають хоча б раз майже всі політики, а крім того, в дні голосування під Верховною Радою тривав протест, однією з вимог якого було якраз ухвалення нового Виборчого кодексу.
Зазначимо, що проект №3112 об'єднує закон про вибори народних депутатів, місцеві вибори, президентські вибори, Центральну виборчу комісію, єдиний державний реєстр виборців і передбачає запровадження пропорційної виборчої системи з голосуванням за відкритими списками. Одне з основних нововведень – повне скасування мажоритарної системи.
Таким чином, згідно з проектом закону, на парламентських виборах у бюлетені буде дві графи: у першій графі виборець повинен зазначити номер партії, за яку готовий голосувати, а у другій графі – вписати номер кандидата з регіонального списку, якого підтримує. Також прохідний бар'єр пропонують змінити до 4%.
За проект авторства Парубія-Ємця-Черненка Верховна Рада віддала мінімально необхідну кількість голосів — 226. І в підсумку документ відправився на підготовку до другого читання.
Однак уже тоді в парламенті прогнозували, що шанси на проходження в такому вигляді у законопроекту мінімальні. Основна причина – небажання мажоритарників голосувати проти себе. Не хочуть цього і в пропрезидентській силі, яка багато в чому спирається саме на них.
"Тут потрібно розуміти, що до другого читання закон може суттєво змінитися, - говорив "Апострофу" співрозмовник у парламенті після голосування. – Яким буде документ до другого читання, судити важко".
Як виявилося, до документа дійсно подали багато правок – майже 4,5 тисячі від різних фракцій і депутатів.
Серед запропонованих змін – заборона розміщення платної політичної реклами на телебаченні, радіо та носіях зовнішньої реклами, заборона передвиборної агітації шляхом прямого або непрямого підкупу – грішми, продуктами і так далі.
"Правок багато. Практично немає статті, до якої б не було запропоновано правки. Майже до кожної теми, починаючи від загальних положень про права виборців і закінчуючи вже формуванням комісій", - розповів "Апострофу" один із авторів документа нардеп Олександр Черненко.
При цьому комітет з питань правової політики та правосуддя провів обговорення документа лише раз і не прийшов ні до якого рішення через відсутність кворуму.
"Нещодавно фракції та депутати, близько 15 осіб, подали пропозиції, щоб на наступному засіданні комітету затвердити персональний склад робочої групи з роботи над кодексом і почати працювати, хоча у форматі підкомітету ми вже давно працюємо", - сказав Черненко.
Однак відразу кілька співрозмовників видання повідомили, що профільний комітет під керівництвом близького до президента Петра Порошенка нардепа Руслана Князевича просто саботує процес.
"По суті робоча група, яка вже була створена, ще навіть не починала роботу над документом. Усе це відбувається суто номінально. І зараз багато чого буде залежати від Парубія, наскільки він зможе довести справу до кінця", - повідомило "Апострофу" джерело, знайоме з процесом.
Позафракційний нардеп Віктор Чумак переконаний, що велика кількість правок викликана просто бажанням всіх парламентських сил взяти участь у формуванні нових виборчих правил. Однак, визнає депутат, команда президента зацікавлена гальмувати процес.
"Вони будуть торпедувати це, тому що мажоритарники – це порятунок президента. Якщо скасувати мажоритарну складову на виборах, то він взагалі втрачає значну підтримку. Але публічно він це не може робити, тому що він обіцяв перед ПАРЄ, що точно буде нова виборча система", - сказав парламентарій у коментарі "Апострофу".
Не впевнений у схваленні проекту нового Виборчого кодексу й політичний експерт Ярослав Макітра.
"Треба пам'ятати, як проголосували в першому читанні: деякі групи в БПП не мали голосувати за цей законопроект, а частина для видимості мала, але стався збій в системі – і зайві депутати проголосували, - пояснив експерт "Апострофу". – Адже в дійсності політичної волі для таких змін немає. Тому всі ці правки зараз спрямовані на те, щоб цей законопроект не пройшов у такому вигляді, в якому він є. Хоча я не виключаю, що на якомусь етапі законопроект може бути схвалений, коли він буде адаптований до тієї системи виборів, яка існує зараз".
Проте всі співрозмовники видання підкреслюють: у зміні виборчої системи зацікавлені західні партнери України, а це значить, що битва за кодекс ще попереду.