Передвиборна кампанія - це чудове середовище для поширення неправдивої інформації, так званих фейків. На шляху до завоювання симпатії електорату команди кандидатів не соромляться вигадувати різні неправдиві новини про своїх конкурентів для їх дискредитації. Але не проти в штабах поширювати і вигідні для себе фейки. Адже побутує думка, що чорний піар - теж піар. Про те, як політичні фейки стали невід'ємною частиною президентської кампанії 2019 року - в матеріалі "Апострофа".
Українці 31 березня будуть вибирати нового президента України. Більше року суспільству довелося спостерігати передвиборні пристрасті лідерів гонки. Були звинувачення, були викриття і були фейки.
В епоху доступних медіа та соціальних мереж величезну популярність набирають фальшиві новини - ті, які не відповідають стандартам журналістики, не вказують першоджерело, головна мета яких зачіпити почуття читача.
Найбільш вдале місце для поширення фейків - соцмережі. Кожну секунду користувачі публікують на своїх сторінках новини з гучними і шокуючими заголовками з сумнівних ресурсів. Люди реагують тільки на заголовок, а сам текст вони вже не читають. З цією проблемою зіткнулися всі розвинені країни світу. Безліч медіаспеціалістів намагаються вести боротьбу з фейками, але поки безрезультатно. Вони стали ключовою і дуже ефективною ланкою в політиці, і без них вже складно обходитися.
Подібні тренди не обходять стороною і Україну. За час російської агресії нам довелося зіткнутися з величезною кількістю фейкових новин, на які, на жаль, велися і ЗМІ, поширюючи подібні неперевірені новини.
Поширюють самі за себе
У передвиборній гонці фейки стали невід'ємною частиною кампаній. Щоб дискваліфікувати свого суперника, різні вкидання робилися не тільки у вітчизняні ЗМІ, а й іноземні. Свіжим прикладом є судовий процес президента Петра Порошенка з редакцією ВВС: у 2018 році вони опублікували статтю, в якій стверджувалося, що люди Порошенка заплатили 400 тисяч доларів адвокату президента США Дональда Трампа для зустрічі з останнім.
В українському інформпросторі новину підхопили швидко, а оплату назвали незаконною. Адвокати Порошенка подали до суду на видання. І тільки зараз, напередодні президентських виборів, з'явилася інформація про вибачення з боку ВВС і визнання недостовірності інформації про плату за зустріч із американським президентом.
"Ми просимо вибачення у Петра Порошенка за будь-яку завдану шкоду і згодні відшкодувати йому збитки, судові витрати", - прокоментували ситуацію в ВВС.
Часто відбувається і так, що штаби кандидатів і самі не проти про себе поширювати фейки. "Це вигідно в тому випадку, коли потрібно підняти впізнаваність кандидата в інформаційному просторі. Вкидується якийсь фейк, його публікують ЗМІ, а потім команда політика спростовує новину", - розповідає "Апострофу" політичний експерт Ігор Петренко.
Із фейкових історій максимум спробували вичавити в команді Володимира Зеленського. На початку року вони запустили конкурс #ЗеФейк. Так, користувачам соцмереж запропонували вигадати і викласти в інтернет різні чутки про кандидата, а після цього Зеленський відібрав найкращі.
Ігор Петренко вважає, що і штаб Порошенка активно розганяє про себе фейки. "Давайте згадаємо фотографію, на якій президент нібито тікає від натовпу в Житомирі. Потім же виявилося, що він навпаки йшов до людей. Я впевнений, що початкову фейкову новину спеціально поширила Банкова, щоб потім же спростувати її і показати Порошенку в іншому ракурсі", - поділився співрозмовник видання.
З найбільшою кількістю фейків у цій кампанії довелося зіткнутися Юлії Тимошенко. Непідтверджені факти активно поширювалися про неї в соцмережах, були створені різні групи для публікації неправдивої інформації про неї. Зазначимо, що сама Тимошенко також не цуралася доносити неперевірену інформацію. Хоча в березні цього року її команда виграла позов проти лідера фракції "Блок Петра Порошенко" Артура Герасимова. У "Батьківщині" його звинуватили в поширенні недостовірної інформації про те, що нібито уряд Тимошенко не фінансував Збройні сили і втягнув Україну в борги, за які повинна розплачуватися чинна влада. Герасимова суд зобов'язав публічно спростувати цю інформацію. Політик рішення суду не виконав, а подав апеляцію.
На результат не вплинуть
Виконавчий директор Інституту масової інформації Оксана Романюк згодна, що фейки у цій кампанії використовувалися. Але не так багато.
"Я не можу сказати, що фейки на цих виборах вплинули на рейтинги кандидатів. На цих виборах найбільше значення мали розслідування журналістів. Наприклад, як розслідування щодо екс-першого заступника секретаря РНБО Олега Гладковського і розкрадань в Укроборонпромі. Воно дійсно поламало схеми багатьом політтехнологам, і вони змушені були перебудовуватися на ходу", - прокоментувала вона "Апострофу".
На думку експерта, на цих виборах популярністю користувалися маніпуляції, яких було в рази більше, ніж нам минулих. І такі емоційні оціночні судження в інформаційних матеріалах мали більше можливостей вплинути на рейтинги кандидатів.