RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Політика

Є лише два варіанти: чи зважиться Зеленський перенести місцеві вибори

Фінансування місцевих виборів урізали удвічі

Фінансування місцевих виборів урізали удвічі Володимир Зеленський Фото: Getty images

Чутки про те, що місцеві вибори в Україні не відбудуться у цьому році, ходять в політтусовці вже кілька місяців. На сьогоднішній день немає приводів не оголошувати про проведення виборів. Але в ході виборчого процесу можуть виникнуть нюанси, які дуже спутають плани політичних опонентів. Епідемія коронавірусу вже привела до скорочення фінансування виборів удвічі, а ближче до осені може поставити під загрозу їх проведення. "Апостроф" розбирався, в якому випадку місцеві вибори не відбудуться, і до чого це може привести.

Згідно із Виборчим кодексом, місцеві вибори повинні пройти в останню неділю жовтня п'ятого року повноважень органів місцевого самоврядування, обраних на попередніх виборах. Не пізніше, ніж за 90 днів до дати голосування Верховна Рада повинна призначити проведення цих виборів. За календарем день голосування припадає на 25 жовтня, отже, народні депутати повинні призначити вибори не пізніше 27 липня. Календарний план проведення сесії вказує на те, що у липні народні депутати працюватимуть в Раді тільки два тижні, а вже 17 липня парламент повинен піти на канікули до вересня.

За ці два тижні Верховна Рада має ухвалити закони, необхідні для завершення реформи децентралізації та адміністративно-територіального устрою, ухвалити зміни до Виборчого кодексу. "Апостроф" вже розповідав, що в разі завершення адміністративної реформи, вибори пройдуть за новими правилами, що істотно змінить ціну і цінність мандата.

Варто зазначити, що проект постанови про призначення місцевих виборів був зареєстрований в парламенті ще 3 червня. Його автором є народний депутат Олексій Гончаренко ("Європейська солідарність"). Документ пропонує призначити проведення виборів до органів місцевого самоврядування. Примітно, що на території Донецької та Луганської областей, які контролюють проросійські бойовики, а також місця, на які поширюється юрисдикція Воєнно-цивільних адміністрацій, пропонується не призначати і не проводити вибори. Зараз документ знаходиться на розгляді в Комітеті з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.

Як розповіла "Апострофу" заступник голови комітету, голова підкомітету з питань виборів, референдумів та інших форм безпосередньої демократії Аліна Загоруйко ("Слуга народу"), вона ініціювала розгляд документа спільно із Комітетом з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування. У документі йдеться про вибори на території Донбасу, а це, за словами народного депутата, дискусійне питання.

"Після колегіального обговорення ми вирішимо, передавати (документ) до сесійної зали або реєструвати нову постанову. Плюс потрібно обговорити хід адміністративно-територіальної реформи та децентралізації. Тому ми б хотіли зробити це з колегами по комітету", - сказала "Апострофу" Загоруйко.

В цілому, тема проведення місцевих виборів на непідконтрольних територіях неодноразово піднімалася главою Офісу президента Андрієм Єрмаком. У травні 2020 року він заявляв, що вірить в те, що восени вибори пройдуть по всій території України, включаючи окуповані райони Донецької і Луганської областей. За його словами, ці вибори стануть потужним сигналом для припинення війни. Але, призначивши проведення виборів на непідконтрольних Києву територіях зараз, ОП закладе чергову міну уповільненої дії. Україна не зможе організувати і проконтролювати їх проведення, так само як і висунення кандидатів, роботу виборчих комісій, спостерігачів, ЗМІ. З іншого боку, Київ отримає легітимізовану - згідно з чинним українським законодавством - владу сепаратистів.

Україна не зможе організувати і проконтролювати проведення виборів в Донецьку Фото: Getty images

За словами Загоруйко, до другого читання до Виборчого кодексу було подано 3906 поправок. Робоча група комітету розраховує закінчити роботу з ними найближчим часом.

"Дуже стислі терміни, працюємо в турборежимі, щоб встигнути", - сказала нардеп.

Нагадаємо, в першому читання Верховна Рада підтримала ініціативу проводити позачергові, проміжні, перші і додаткові вибори тільки два дні в році - в останню неділю березня і останню неділю жовтня. У рік проведення чергових місцевих виборів усі голосування повинні проходити тільки один раз - в останню неділю жовтня. В населених пунктах з населенням від 15 тисяч осіб вибори пропонують проводити за пропорційною системою з відкритими списками. При цьому, обласні організації партій, у яких немає структур на місцях, зможуть самостійно висувати кандидатів.

Разом з тим, у фракції "Слуга народу" не виключають, що Верховна Рада може зібратися на позачергову сесію, якщо не встигнуть розглянути всі питання до літніх канікул. Теоретично партія влади може змінити дату виборів в законі, але напевно це рішення буде оскаржене в судах.

Під загрозою двох положень

Формально вносити зміни до виборчого законодавства можна до початку виборчого процесу. Але, за словами колишнього заступника глави Центральної виборчої комісії (ЦВК) Андрія Магери, ніщо не заважає змінити його вже в ході кампанії.

"У Конституції не існує заборон на внесення змін в будь-який закон під час виборчого процесу. Зокрема і у Виборчий кодекс", - сказав "Апострофу" Магера.

За його словами, після призначення виборів вони можуть не відбутися, але не можуть бути перенесені.

"Вибори не проводяться тільки в двох випадках - в умовах воєнного стану та в умовах надзвичайного стану. Будь-який інший варіант буде неконституційним", - підкреслив Магера.

Згідно із законодавством, надзвичайний стан вводиться в разі виникнення техногенної або природної загрози не нижче загальнодержавного рівня. Рішення про введення надзвичайного стану приймає президент і затверджує Верховна Рада. Примітно, що положення не може вводиться більш ніж на 30 діб на території країни або 60 - в окремих місцевостях.

Що стосується введення воєнного стану, то Рада національної безпеки і оборони повинна подати відповідну пропозицію на розгляд президенту. Надалі указ глави держави і відповідний закон про його затвердження повинен підтримати парламент. Народні депутати повинні розглянути ці документи невідкладно.

Заступник голови ЦВК Сергій Дубовик в розмові з "Апострофом" запевнив, що виборчий процес не буде припинятися. При цьому, він не зміг спрогнозувати, що буде, якщо в країні введуть надзвичайний стан.

"Давайте не будемо загадувати. Якщо буде рішення, тоді будемо дивитися. У нас вже є досвід проведення виборів в умовах карантину у Харкові. Ми звернулися до місцевих органів влади з проханням надати свої рекомендації. Для нас готує рекомендації Міжнародна фундація виборчих систем. Ми вивчаємо досвід проведення парламентських виборів у Кореї. Місцеві вибори призначаються на конкретну дату і тут буде проходити кілька виборів одночасно", - сказав Дубовик.

Центральна виборча комісія Фото: Getty images

Нагадаємо, після завершення адміністративно-територіальної реформи українці обиратимуть своїх представників відразу у кількох бюлетенях - до ради об'єднаної територіальної громади (ОТГ), главу ОТГ, представників в обласній та районній радах, мерів міст і селищних старост.

Зростання епідеміологічної ситуації може стати приводом для введення надзвичайного стану. Прем'єр-міністр Денис Шмигаль вже встиг заявити, що в Україні почалася друга хвиля епідемії коронавірусу. Прогнозувати, якою буде ситуація ближче до осені - важко. Карантинні обмеження вже вплинули на хід виборчої кампанії, яка почалася задовго до офіційного оголошення. Штаби кандидатів не можуть повноцінно працювати з виборцями, при цьому систематично фіксуються випадки підкупу у вигляді надання допомоги.

Проводити не можна скасувати

Опитані "Апострофом" експерти зазначають, що владі зараз невигідно переносити або скасовувати місцеві вибори. На тлі зниження рейтингу "Слуги народу" і президента Володимира Зеленського, відмова від виборів викличе негативні наслідки в суспільстві.

"Навряд чи влада піде на перенесення виборів під виглядом надзвичайного стану. У людей логічно можуть з'явитися запитання, а чому його не запроваджували на початку. Зараз ми бачимо, що низка держав проводить вибори. У Сербії відбулися парламентські вибори, заплановані вибори президентів Польщі і Молдови. Російська Федерація взагалі організовує референдум щодо поправок до Конституції", - сказав "Апострофу" голова Комітету виборців України Олексій Кошель.

За його словами, чутки про те, що вибори не проведуть, ходять вже пару місяців. При цьому називаються різні приводи - від епідеміологічної ситуації до зриву адміністративної реформи. Така невизначеність може бути частиною виборчої стратегії партії влади, щоб заплутати конкурентів.

До того ж статистикою захворюваності можна маніпулювати, щоб викликати панічний настрій у суспільстві. Більш того, ми вже бачили, що деякі карантинні заходи, за словами офіційних представників влади, були введені для психологічного тиску. Тому при правильно організованій інформаційній кампанії багато виборців просто не підуть на виборчі дільниці. Досвід Харкова, на який посилається ЦВК, яскравий тому показник. 15 березня явка на довиборах Верховної Ради по 179 мажоритарному округу склала 27% (вибори проходили на четвертий день загальнодержавного карантину).

Крім усього іншого на сьогодні незрозумілим залишається питання, як буде організовано сам виборчий процес. З державного бюджету на проведення місцевих виборів виділено всього 1 млрд гривень замість 2 млрд 155 млн гривень, запланованих на початку року. Це означає, що виборчим комісіям на чомусь доведеться економити або погоджуватися на приховану допомогу від представників кандидатів.

Читайте також