В Україні авіакомпанії час від часу влаштовують розпродаж квитків на свої рейси. І, незважаючи на те, що більшість таких акцій діють в нетуристичний сезон, вони користуються великим попитом серед українців, втім, як і серед громадян інших країн. Однак у нас ціни перевізників в середньому залишаються вищими, ніж в Євросоюзі. "Апостроф" розбирався, у чому причина такої дискримінації щодо українців, і коли квитки в Європу коштуватимуть по 5-10 євро.
В кінці листопада в Україні, як і по всьому світу, відбувся масовий розпродаж всього і вся під кодовою назвою "Чорна п'ятниця", під час якої покупців спокушали знижками на будь-який смак. Не залишилися осторонь цього свята життя авіакомпанії.
Так, Міжнародні авіалінії України (МАУ) ввели знижку до 50% на 43 рейси. При цьому авіакомпанія офіційно влаштувала розпродаж не на на Black Friday, а з нагоди свого 27-річчя. Знижки діяли протягом тижня, аж до 2 грудня включно, а самі подорожі передбачені з 15 січня по 19 березня 2020 року - тобто в мертвий туристичний сезон.
Найнижчою була ціна на рейс Київ-Вільнюс - 672 гривні. Що, до речі, дешевше, ніж на маршруті Київ-Львів (840 гривень). До Берліна і Відня можна (було б) полетіти трохи дорожче - відповідно за 936 і 1008 гривень.
Такі ціни для МАУ дійсно низькі. Правда, навіть в тиждень божевільних знижок дешевими були далеко не всі рейси "національного авіаперевізника". Так, квиток на рейс Київ-Прага пропонувався за більш "звичну" ціну 2136 гривень, Київ-Амстердам - 2808 гривень, а рейс Київ-Париж взагалі не потрапив до програми знижок.
МАУ, як відомо, не є бюджетною авіакомпанією (лоукостером), а тому пред'являти їй марно будь-які претензії щодо цін на квитки.
Небюджетні лоукости
Але в Україні є і справжні лоукостери, зокрема український SkyUp Airlines. Авіакомпанія на період з 29 листопада по 1 грудня ввела знижки на свої рейси в розмірі від 3% до 7% (найбільші знижки були в п'ятницю, 29 листопада). Знижки, прямо скажемо, не супер, але тарифи у SkyUp в середньому нижче, ніж у МАУ. Згідно з даними сайту авіакомпанії, найбільш дешевими виявилися рейси усередині України - від 490 гривень. На міжнародні рейси ціни були вище. Так, на маршруті Львів-Прага ціни стартували від 934 гривень, на рейсах Київ-Бургас і Київ-Варна (обидва міста - Болгарія) - від 1056 гривень, Київ-Пардубіце (Чехія) - від 1190 гривень. Зі Львова до Парижа (Бове) можна було полетіти за ціною від 1390 гривень, з Києва в тому ж напрямку - за 1775 гривень.
Серед привабливих тарифів також можна виділити маршрути Київ-Ларнака (Кіпр) - від 1270 гривень, Київ-Турин (Італія) - від 1344 гривень.
Турин, Італія
Слід розуміти, що мова йде про мінімальні тарифи, як правило, не в туристичний сезон. Крім того, як і в інших лоукостерів (а також у компаній, які пропонують лоукост-тарифи) в них не включені такі опції, як зареєстрований багаж, вибір місця в салоні, харчування.
Угорський лоукостер Wizz Air також не залишився осторонь і вирішив хайпанути на "Чорній п'ятниці", запропонувавши знижки на свої рейси до 30%. У понеділок, 2 грудня, компанія влаштувала аналогічний розпродаж. Так, на рейс Київ-Відень в окремі дні в лютому-квітні можна було купити квиток за 572,8 гривні, а на рейс Київ-Варшава можна було, якщо дуже постаратися, знайти квиток аж за 425,8 гривні!
Але більшість квитків Wizz Air, навіть в період розпродажу, все ж істотно дорожча.
Низькими цінами українців також порадувала найбільша бюджетна авіакомпанія Європи Ryanair. Розмір знижки перевізника в "Чорну п'ятницю" склав до 25%, і це - досить серйозний дисконт, з огляду на те, що ірландська компанія утримує найбільш привабливі ціни на більшості своїх маршрутів.
Рекордсменами "Чорної п'ятниці" від Ryanair стали рейси Київ-Бидгощ, Київ-Стокгольм, Львів-Дюссельдорф (Веце), Львів-Меммінген, Львів-Лондон (Станстед), Одеса-Вроцлав, Одеса-Катовіце, Одеса-Гданськ, на які квитки на окремі дні продавалися за ціною 5 євро. На ряд рейсів тарифи були на рівні 9,99 євро, на інші - ще вище, але загалом на досить конкурентному рівні.
Ryanair традиційно вказує свої ціни в євро, а Wizz Air і SkyUp - у гривні. На сьогодні сума в 400-500 гривень не здається такою вже великою - наприклад, квиток на поїзд "Інтерсіті+" сполученням Київ-Львів у другому класі можна купити за 365 гривень, але, якщо перерахувати в євро, то за нинішнім "міцним" курсом, 400 гривень - це 15 євро, а 500 гривень - майже 19 євро. Така ось арифметика.
Не дочекаєтесь
"Апостроф" вирішив поцікавитися у бюджетних перевізників, зокрема, у Ryanair, Wizz Air (не відповіла на запит видання) і SkyUp Airlines, коли українці зможуть літати до країн ЄС за 10 євро.
Ірландська авіакомпанія не забарилася з відповіддю, але вона виявилась гранично лаконічною: "Ryanair пропонує найнижчі тарифи в Європі, які в середньому складають 37 євро (мінус 5% про порівнянні з минулим роком). Як то кажуть, і на тому спасибі.
У SkyUp Airlines підкреслили, що розпродажі квитків, умовно, по 10 євро (частіше 9,99 євро) є одним з найпоширеніших маркетингових кроків авіаперевізників. Про такі акції повідомляють ЗМІ, а тому інформація про них досить швидко доходить до потенційних споживачів.
"Кількість квитків за таким тарифом дуже обмежена. Як правило їх викуповують за першу ж добу на найбільш популярних напрямках або за тиждень на менш цікавих. Далі спостерігається наступна ситуація: чим ближче до дати вильоту, тим ціна на квиток вища", - розповіли в авіакомпанії "Апострофу".
Разом з тим, зазначили у SkyUp, тільки аеропортові збори для авіакомпаній коштують дорожче, ніж акційні квитки по 10 євро: "Аеропортові збори, наприклад, "Борисполя", складають 19 євро за одного пасажира".
Український лоукостер також повідомив, що формує ціни на квитки, виходячи не з близькості дати вильоту, а спираючись на дані про попит на конкретному напрямку, а також на конкретні дати подорожі. В авіакомпанії підкреслили, що іноді тариф може не змінитися навіть в день вильоту.
Прямої відповіді на питання, коли українці зможуть літати в Європу за 10 євро, в коментарі перевізника немає, проте з вищесказаного можна припустити, що поки це не передбачається.
(Не) здорова конкуренція
Причини, за якими тарифи авіаперевезень вищі, ніж в Європі, в принципі, відомі. Це, наприклад, непропорційно високі збори аеропортів (про що натякнув український лоукостер) і акциз на авіаційне паливо, якого в ЄС немає (авіапаливо в структурі витрат авіаперевізників становить близько 30%, що і знаходить відображення в кінцевому тарифі).
Дороге авіапаливо і ПДВ в розмірі 20%, що не стягується з міжнародних рейсів, практично вбили внутрішнє авіасполучення в Україні. Зараз воно повільно оживає, хоча і залишається збитковим. Уряд планує скасувати ПДВ і акциз на паливо, але поки рішення остаточно не прийняте.
Вітчизняні аеропорти мало-помалу знижують свої збори для авіакомпаній, прив'язуючи розмір знижки до кількості перевезених пасажирів. Зрозуміло, що простіше піти на такий крок великим аеропортам з високим пасажиропотоком. Це в першу чергу відноситься до київського міжнародного аеропорту "Бориспіль". З іншого боку, менші аеропорти (але за умови, що вони мають потенціал для зростання пасажиропотоку, такі як Львів, Харків, Одеса) також готові в розумних межах знижувати вартість своїх послуг у розрахунку на прихід нових авіаперевізників, а отже. і великих грошей.
Аеропорт Бориспіль
При цьому одним з головних "стимулів" знижувати ціни на квитки для авіакомпаній є здорова конкуренція. Як відомо, лоукостери не надто полюбляють конкурувати один з одним, так як і без того "бюджетні" тарифи ризикують знизитися до мінімуму (до речі, свого часу Ryanair прогнозувала введення нульових тарифів на окремі свої рейси через 5-10 років, збираючись отримувати основний прибуток від аеропортів за те, що забезпечує велику кількість клієнтів. Проте, в Україні є ряд напрямків, насамперед, у Польщу і Німеччину, за якими літають відразу кілька перевізників, і ціни на квитки тут, зі зрозумілих причин, досить низькі.
Закрите небо
Однак є міста, навіть цілі країни, куди полетіти з України буде незрівнянно дорожче. В Європі це насамперед Чехія, Франція і Нідерланди. Якщо, наприклад, квиток до Берліна або Братиславу можна купити за 30-40 євро (а іноді і за 10 євро), то в Прагу до недавнього часу потрібно було викласти всі 100 євро. В один кінець. У Париж і Амстердам, відповідно, ще більше. І справа не тільки і не стільки у віддаленості цих міст від України - в Барселону і Лондон ціни в середньому істотно нижчі.
У чому ж тоді причина? Справа в тому, що з кожною країною України має окремий договір про авіаперевезення. І у кожному з них прописані такі моменти, як кількість задіяних авіаперевізників, кількість аеропортів, частота польотів. Чим більше рейсів, аеропортів, перевізників, як з Польщею і Німеччиною, тим нижчі ціни квитків. І навпаки. Так, до недавнього часу в Чехію і Францію (а в Нідерланди і зараз) літали тільки по одному перевізнику від кожної країни - і тільки в Париж у Франції і в Прагу в Чехії.
У 2019 Україна і Франція частково лібералізували існуючу угоду, що дозволило вийти на маршрути ще двом перевізникам - Aigle Azur від Франції та SkyUp Airlines від України. І ціни відразу ж стали падати. Правда, незабаром Aigle Azur збанкрутувала і припинила польоти. Але літати зараз все одно дешевше, ніж раніше (до того ж SkyUp крім Парижа запустила маршрут ще і в Ніццу.
Схожа ситуація з Чехією. Зараз в цю країну крім МАУ і Czech Airlines літає і SkyUp. Український лоукостер має рейси зі Львова та Харкова до Праги, а також з Києва в Пардубіце - для польотів з української столиці в Прагу слота, мабуть, не знайшлося, але перевізник забезпечує трансфер (за додаткові, але невеликі гроші) до Праги, яка знаходиться в 120 кілометрах.
Принципово цю проблему може вирішити підписання угоди з ЄС про спільний авіаційний простір (також відомої як угода про "відкрите небо"), яка, по ідеї, повинна максимально лібералізувати авіасполучення з усіма країнами Євросоюзу без необхідності домовлятися з кожною з них окремо. Договір був парафований ще в 2013 році, але досі не підписаний. Раніше справа стояла на місці через позицію окремих країн (злі язики стверджували, що найбільш незговірливою була Франція), однак на сьогодні головним каменем спотикання є суперечка між Великою Британією та Іспанією про статус аеропорту Гібралтару (британська заморська територія).
Україні було обіцяно, що, коли Сполучене королівство покине ЄС, питання буде вирішене (так як ця суперечка вже не буде внутрішнім питанням ЄС). Очікувалося, що Brexit відбудеться в жовтні цього року, але його відклали до 31 січня 2020 року, і немає ніяких гарантій, що це - останній дедлайн. Хоча недавня впевнена перемога на парламентських виборах консерваторів прем'єр-міністра Бориса Джонсона, ярого прихильника виходу з ЄС, все ж дозволяє сподіватися на швидке розлучення Лондона і Брюсселя. З сприятливими, будемо сподіватися, наслідками для України.
Але навіть якщо угода буде підписана і почне діяти, все одно деякі бар'єри залишаться. Так, незважаючи на те, що Україна і Італія зняли обмеження щодо польотів, італійська влада дозволяє літати в країну тільки своїм і українським перевізникам. Тобто іноземний лоукостер - будь то Ryanair, Wizz Air або ще якийсь - повинен спершу зареєструвати в Україні дочірню компанію (як це було, наприклад, у випадку з Wizz Air до 2015 року). Ryanair не виключає, що відкриє рейси до Італії, а також до Франції, але поки - це лише плани.
Літак Ryanair
Є ще одна проблема - наявність вільних слотів: у завантажених аеропортах вкрай складно втиснути новий рейс, до того ж, зі зручним для пасажирів часом, а авіакомпанії, які вже мають слоти, навряд чи захочуть ними ділитися з новоприбулими.
Проте, лібералізація повітряного простору з ЄС, безумовно, прибере ті перекоси, про які було сказано вище.
Є попит - є пропозиція
Але є ще один фактор, можливо, один з головних, від якого залежить, куди і як часто відправлятимуться літаки з України. Це добробут українських громадян. Чим більше буде бажаючих (і при цьому платоспроможних) подорожувати, тим більше буде маршрутів, хороших і різних. Безумовно, безвізовий режим з країнами Євросоюзу і прихід лоукостів сприяють тому, що все більше українців можуть дозволити собі бюджетні подорожі. Однак наші громадяни поки залишаються чи не найбіднішими жителями Європи, а тому закордонні вояжі для більшості з них - не буденність, а розкіш. Таким чином, чим багатше населення, тим більше польотів і, відповідно, нижчі ціни - ось такий парадокс.
Але, можливо, незабаром на нас чекає не здешевлення, а, навпаки, подорожчання авіаквитків - в жовтні поточного року дев'ять країн Євросоюзу ініціювали введення загальноєвропейського екологічного збору на авіаційний транспорт. Навіть якщо його поки не буде на рівні всього ЄС, окремі країни вже заявили, що введуть його в односторонньому порядку - в Німеччині і Швеції він вже стягується.
Правда, якщо судити за цінами квитків на рейси з України в Німеччину, вплив цього податку не надто помітний - тарифи на польоти в цю країну у порівнянні з іншими напрямками досить привабливі. З огляду на те, що у 2020 році Німеччина збирається лібералізувати ринок праці, попит на маршрути в цю країну з України збільшиться, так як, наприклад, 30% наших заробітчан, які зараз працюють в Польщі, хочуть перебратися саме в Німеччину - що вже казати про тих, хто пакує валізи додому. У зв'язку з цим велика ймовірність, що авіаперевізники відреагують на зростання попиту пропорційним збільшенням пропозиції.
А ще можна сподіватися, що Ryanair зрештою реалізує свій план переходу на безкоштовні квитки, і за ірландським перевізником почнуть підтягуватися й інші.
І хотілося б, щоб закордонні поїздки стали доступнішими для більшої кількості українських громадян, і ми не були чужими на цьому святі життя. А поки залишається сподіватися на всякого роду "Чорні п'ятниці". До речі, ось-ось новорічно-різдвяні свята, так що знову можна буде хайпонути.