RU  UA  EN

Пʼятниця, 22 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Суспільство

"Золоті" маски: хто і як наживається на дефіциті засобів захисту

Кому епідемія, а кому мати рідна і засіб збагачення

Кому епідемія, а кому мати рідна і засіб збагачення Фото: Getty Images

З пандемією коронавіруса захисні медичні маски, респіратори, антисептики, якими свого часу мало цікавилася звичайна людина, стрімко увірвалися в наш побут, стали предметом пошуку, обговорення і, на жаль, спекуляцій. Кому епідемія, а кому мати рідна - в період ажіотажу завжди з'являються бажаючі заробити "всі гроші світу", відкинувши при цьому норми моралі. Ціни на предмети індивідуальної гігієни підскочили в десятки разів, на ринок хлинув фальсифікат. Дану проблему досліджував "Апостроф".

Маска проти респіратора

Принципова відмінність захисних масок від респіраторів полягає в тому, що маска (звичайна медична) фільтрує та розсіює повітря, яке видихається людиною, а респіратор очищує повітря, яке вдихається. Маска дозволяє частково "знешкодити" носія вірусу - захистити оточуючих людей від його кашлю, чхання, бризок слини під час розмови. Ну, а респіратор захищає людину здорову.

Відповідно, медичні респіратори - кращий засіб захисту. Але вони складніші та дорожчі за маски.

Добова потреба України в одноразових засобах респіраторного захисту, "це кілька мільйонів", - вважає глава уряду Денис Шмигаль. При цьому виготовляється в день близько 800 тисяч. Статистика ведеться за даними офіційно зареєстрованих в Держлікслужбі виробників.

Решта припадає на імпорт. Але імпортний товар недешевий. Як розповів директор мережі магазинів медтехніки Олексій Давиденко, закупівельна ціна одноразової маски в Китаї у перевіреного багаторічною співпрацею постачальника зросла з однієї гривні до десяти, а з урахуванням доставки авіатранспортом - до двадцяти гривень. З націнкою торгових мереж - і того більше. Але такі ціни обурюють людей. І щоб уникнути різноманітних закидів, мережі стали відмовлятися завозити медичні маски.

Але попит є, а святе місце порожнім не буває. Приходять спекулянти та фальсифікатори. Постачати товар беруться в кращому випадку непрофесіонали, а в гіршому - відверті шахраї. І якщо продажі в аптечних мережах більш-менш захищені вхідним контролем, то інтернет-майданчики - рай для перекупників.

З проблемою спекуляції зіткнулися провідні маркетплейси - від світових до вітчизняних. Зокрема, Facebook оголосив про введення заборони на рекламу масок та антисептиків для рук. "Ми уважно спостерігаємо за ситуацією навколо COVID-19 і за необхідністю будемо вносити зміни в нашу політику, якщо виявимо, що люди експлуатують цю надзвичайну ситуацію", - говорить директор по контролю над продуктами Facebook Роб Літерн.

В Amazon заявили про видалення зі своїх сайтів по всьому світу тисяч оголошень про продаж засобів захисту.

Про блокування спекулянтів повідомляла eBay, на майданчиках якої спостерігалося просто астрономічне завищення цін. Так, засіб для дезінфекції рук з початкової ціни в 16 грн (в перерахунку) підскочив до 791 грн.

Як діють аферисти

Хитрощі різноманітні. В супровідному тексті достатньо написати фразу "маска допомагає при коронавірусі" і продажі зростають. При цьому довірливий покупець не завжди розуміє філологічні нюанси: "допомагає при" - це не "захищає від". І маска при цьому пропонується, в кращому випадку, медична звичайна, а в гіршому - кустарного виготовлення з незрозумілого матеріалу, неясно ким та в яких умовах.

"Звідки я знаю, що це за товар?! Може люди просто накупили в магазині агроволокна, нарізали, щось у себе вдома нашили та назвали це захисними масками проти коронавіруса", - міркує виробник засобів респіраторної захисту Роман Боровський.

Читайте також: Масок немає, і люди захищаються від коронавірусу як можуть: 15 божевільних ідей, які не варто повторювати

"Я замовив на одному з торгових сайтів два респіратора з доставкою додому. Вони були заявлені за ціною 113 гривень, але, коли їх привезли, з'ясувалося, що заплатити потрібно по 340 гривень за кожен. Сказали, що ціна зросла. Але ж я оформляв замовлення за попередньою ціною, це мене не повинно хвилювати. Я вважаю це чистої води шахрайством і від товару відмовився", - розповів киянин Максим Величко.

Фото: Getty images

Мешканка Київської області Юлія Дубовик в середині березня зробила замовлення з передоплатою на два респіратора, виробництва одного зі столичних підприємств на вул. Мельникова. Маски прийшли їй лише через три тижні, але Юлія відразу засумнівалася в якості товару: гумки кріпилися до маски скріпками звичайного канцелярського степлера. Спроби додзвонитися за вказаним в супровідних документах номером успіху не мали - телефон мовчав. До того ж, номер був лише мобільний, що лише посилювало підозри. У підсумку, заплативши за кожен респіратор FFP-3 по 110 гривень, сім'я тепер боїться їх використовувати.

Подібні випадки можна перераховувати далі.

Про цю проблему знають в уряді. Зокрема, заступник міністра охорони здоров'я України, головний санітарний лікар Віктор Ляшко повідомив, що Антимонопольному комітету доручено перевіряти ціни на ринку засобів індивідуального захисту.

"Якщо будуть встановлені факти (завищення цін), то будуть і відповідні санкції", - сказав Ляшко.

У свою чергу, українські торгові майданчики також дбають про "гігієну продажів". За яким же принципом маркетплейси вибирають постачальників і як вони працюють над ціноутворенням? З цим питанням "Апостроф" звернувся до prom.ua - одного з провідних торгових інтернет-операторів.

- Ринок тим і хороший, що визначає справжню ціну товару в конкурентних умовах. Але все ж таки ми проти того, щоб хтось невиправдано наживався на такій чутливій сьогодні групі товарів, як медичні маски і респіратори, рукавички і засоби дезінфекції. Законодавство не вимагає обов'язкового надання сертифікатів на ті ж маски. Тобто через інтернет-майданчики продавати їх може будь-який підприємець. Проте, ми розгорнули кампанію проти постачальників- "одноденок" - видалили близько 900 компаній, які зайшли на маркетплейс з єдиним товаром та захмарними цінами. Наше завдання - зробити так, щоб подібні товари продавали тільки виробники та спеціалізовані компанії, які забезпечують ринкові ціни, якісне обслуговування і безпечну продукцію, - розповіла керівник PR-служби prom.ua Юлія Новаченко.

При цьому вона окреслила діапазон справедливих, на її думку, цін: звичайна медична маска - 14-28 грн/шт, медичний респіратор - 250-300 грн/шт. Ціни залежать від вартості сировини, яка сьогодні скрізь зростає в світі.

Про блокування недобросовісних продавців також заявили в Rozetka та OLX.

Не так сталося, як гадалося

Але чи здатний вітчизняний ринок швидко наростити виробництво?

НВП "Стандарт" - сертифікований виробник, який пропонує лінійку масок промислового призначення, включаючи медичні для реанімаційних відділень.

"На перший погляд, розробити медичний респіратор для населення не є проблемою. Але значно складніше запустити його у виробництво. Потрібне спеціальне обладнання, але його сьогодні неможливо швидко купити - ринки основних виробників (Китай, країни Євросоюзу) закриті для експорту. Крім того, необхідно провести випробування та отримати сертифікати відповідності, що теж відбувається не швидко. Тому не завжди те, про що міркують політики, відповідає реальності", - вважає заступник директора "Стандарту" Роман Боровський.

Фото: Getty images

Втім наш співрозмовник погоджується: в екстрених ситуаціях можливо багато що: "Якщо навіть "Армані" оголосив, що збирається відшивати маски на всіх своїх фабриках по світу, то аналогічно можуть вчинити і українські швейники".

Компанія "Ампріл" торгує медичними засобами захисту з Німеччини, але на даний час поставки припинені через переорієнтацію виробника на потреби своєї країни.

"Останню маску ми продали місяця півтора тому. За попередніми планами очікується відновлення експортних відправлень з Німеччини в країни ЄС після католицького Великодня 14 квітня. Тоді, можливо, і в Україну будуть поставки, в тому числі масок та респіраторів", - розповів керівник відділу витратних матеріалів "Ампріл" Сергій Шульга.

На питання "Апострофа" про те, чи могла б компанія працювати з вітчизняним виробником, Шульга розповів, що йому часто доводиться відповідати на дзвінки з пропозиціями купити маски оптовими партіями. "Але коли потенційний постачальник чує питання: чи зареєстрований виріб у Держлікслужбі, то відразу ж кладе трубку".

Кооперація по-австрійськи

Цікавий досвід Австрії в організації виробництва тканинних масок описав на своїй сторінці користувач Facebook Володимир Бондаль.

"Маски багаторазового використання швидко пройшли сертифікацію в Австрії, мають 95% захист від вірусів, відповідають класу захисту FFP2, отже, підходять навіть для медичного персоналу. Є також варіант 98% захисту FFP3.

Основу масок масово шиють великі австрійські текстильні компанії, а ручні операції пропонують виконувати малим майстерням та приватним виробникам, яким висилають комплекти напівфабрикатів з докладними інструкціями.

У міністерстві економіки Австрії вважають, що така кооперація дозволяє випускати 100 000 масок в день уже на першому етапі (при кооперації 80 невеликих швейних майстерень), і в подальшому вийти на щоденні обсяги в 500 000 масок".

Чи міг би австрійський досвід стати в нагоді в Україні - питання, швидше, риторичне.

Сьогодні вже цілком очевидно, що спішно перебудуватися на "нове життя" не змогли як сильні, так і слабкі країни. Швидкої "панацеї" від COVID-19 вчені не обіцяють. Що чекає на Україну з нашими реаліями - також не знає ніхто.

Достеменно відомо лише одне: із захисною маскою на обличчі ми попрощаємося не так швидко, як того б хотілося. Маска входить в наш побут надовго - за першим спалахом пандемії можливо настане другий та третій

Як же не потрапити в тенета шахраїв? Якихось авторитетних рекомендацій на сьогоднішній день немає. Ринок великих обсягів гігієнічних засобів у нас тільки формується, і в ньому ще не напрацьована якісна експертиза: який постачальник сумлінний, а хто "одноденка". У такій ситуації пересічному споживачеві краще "включати" побутовий прагматизм: не купувати те, що зліплено кустарно, не переплачувати за те, що зовні здається простим та дешевим. І усвідомити, що одноразова якісна маска за три гривні в аптеці - це вже історія. Треба звикати до нових цін та вчитися планувати їх в сімейних бюджетах.

Читайте також