Росія накопичує бомбардувальники Ту-95 і Ту-160 на авіабазі "Енгельс" у Саратовській області. Загалом там перебуває 11 повітряних суден, яких чотири Ту-160. Навіщо росіяни збільшують кількість літаків на "Енгельсі", яку загрозу це може нести нам, як змусити росіян скидати менше КАБів і коли F-16 з'являться в українському небі - на ці питання в етері Апостроф TV відповів авіаційний експерт, провідний науковий співробітник НАУ Валерій Романенко.
Росіяни кілька місяців накопичують ракети Х-101, щоб продовжити минулорічну практику і наносити удари по нашій інфраструктурі. Але тут є ще один аспект. Літаки Ту-160 можуть обслуговуватися і проводити ремонт лише на базі "Енгельс". Жодна інша база не має обладнання, щоб обслуговувати ці літаки. Минулого року вони Ту-160 практично не використовували для ударів по Україні, запуски здебільшого здійснювалися зі старих Ту-95. А зараз росіяни можуть використовувати обидва типи літаків.
Основна ж причина перекидання в "Енгельс" Ту-160, якщо вони не будуть використовуватися у бойових діях, полягає в тому, що росіяни здійснюватимуть технічне обслуговування цих літаків.
Також я відмічу, що росіяни до судом бояться ударів наших безпілотників по цій базі. Бо на цих літаках помітили вже автомобільні покришки, за які вони вже навіть отримали кличку "покришкінці". Такий ось російський ерзац. А побудувати укриття - це гроші, причому досить серйозні.
Щодо нових тренувань МіГ-31К, коли вони заправляються в повітрі - це звичайна бойова підготовка. Всі МіГи обладнані шлангами дозаправки, а льотчики щорічно мають виконати якусь кількість дозаправок. Тому зараз іде тренування особового складу і на це я б особливої уваги не звертав.
І що стосується тривалих тривог через польоти Міг-31К, я все ж таки розділив би тривоги по рівнях, як у США. На дальності ми не можемо побачити, який МіГ-31 злітає - перехоплювач, літак прориву оборони, чи літак без ракети, чи з ракетою. Тому можна було, на мій погляд, не зупиняти транспорт, якщо тривога низького рівня - невідомо який тип, невідомо в якому напрямку він прямує (до території України чи паралельно території України).
Дивіться: Про українську традицію забули? Нові супутникові фото російського ноу-хау для захисту літаків
Ще один момент - це перевезення російських військових цивільними літаками. Повітряний простір Ростовської області закритий для цивільних літаків. І якщо ми вдаримо по цьому аеродрому, і дістанеться літакам Airbus-330, які літають на цій лінії - то це буде законна ціль. Росіяни розганятимуть якісь фейки за удари по цивільних літаках. Але чітко відомо, що це зона бойових дій, і цивільні літаки там не мають права з'являтися. Якщо ж там з'явився умовний Airbus, то це вже не цивільний літак, а такий, що виконує якийсь політ на замовлення міноборони рф. І в цьому випадку це вже комбатант.
Аналоговнєт Су-75
Ще у 2021 році всі російські ЗМІ писали, що жодного інтересу до цього літака ніхто з замовників не виявив. Були спроби Арабських Еміратів взяти участь у розробці цього літака, але через півроку вони повністю відмовилися від цієї ідеї, бо фактично зрозуміли, що росіяни продають повітря. Цей літак існує лише у дерев'яному макеті.
Крім того, навіть його попередник, Су-57, якого випускається дуже мало (шість у минулому році і один чи два цього року) - то індуси, які розробляли літак разом з росіянами, сказали, що цей літак не відповідає вимогам до винищувачів п'ятого покоління. І навіть власні російські повітряно-космічні сили не виявили жодного інтересу до Су-75. Бо для них з великими складнощами виробляється Су-57. Як для бойових літаків вони випускаються у мізерних кількостях, бо до 2027 року росіяни планують побудувати аж 76 винищувачів Су-57. Для прикладу, у НАТО до того часу буде понад 700 літаків F-35 - це американські аналоги винищувачів п'ятого покоління. Це при тому, що у американців залишається повний флот F-22, першого літака п'ятого покоління.
Читайте: Увага, повітряна тривога: чи зможе Росія влаштувати ракетний терор взимку
Не можу сказати, що російська авіація деградує. Але те, що її рівень спускається до фанерних дронів - це факт. Крім того, у них великі проблеми з двигунами до гелікоптерів. І чим далі, тим більше стоїть гелікоптерів на аеродромах зі знятими ґвинтами і без двигунів.
Що проти КАБів
Навіть отримання нами американських літаків F-16 не зніме проблему на 100 відсотків. Бо росіяни прикриють бомбардувальники винищувачами, піднімуть у повітря літаючі радари А-50 і все одно наноситимуть удари. Але! Зараз ці літаки просто піднімаються, підлітають на 40-50 км до нашого кордону (не потрапляючи у зону досяжності наших ЗРК), і скидають цю бомбу. І вони роблять 80-100 вильотів на добу. А кожна бомба вагою понад 500 кг має до 213 кг вибухівки. А вирва після такої бомби - понад 3 м в глибину і понад 8 м діаметром. Це величезні бомби, які не витримують навіть бетоновані укриття.
І от, з появою у нас F-16 ворогу доведеться здійснювати цілі операції по прикриттю цих винищувачів. Відтак кількість цих нальотів впаде в 3-4 рази щонайменше. У росіян банально немає тієї кількості літаючих радарів А-50, щоб ганяти їх цілодобово по всій лінії фронту. А F-16 мають на своєму борту ракети, які можуть вражати ворога на відстані 70-80 км вглиб російської території. Але тут вже залежить від того, які ракети до F-16 ми отримаємо і якої модифікації. Може бути на 120 км, а може бути на 150-160 км.
Тобто загалом ситуація якісно не зміниться. Але кількість нальотів ворога буде зменшено в рази.
F-16 вже скоро
Ще у червні минулого року ми з льотчиками дійшли до спільного висновку, що треба півроку для підготовки бойового пілота. Не льотчика, здатного літати на F-16, а бойового пілота, здатного використовувати всі системи озброєння цього літака, який ознайомлений з тактикою і має добру практику використання цього літака.
Якраз навесні і буде півроку тренувань наших хлопців. Навіть в кінці зими, десь кінець лютого, ми можемо очікувати наших хлопців на F-16.
Читайте: Коли ЗСУ отримають F-16: відповідь ексдиректора ЦРУ вразила всіх