RU  UA  EN

Пʼятниця, 3 травня
  • НБУ:USD 39.30
  • НБУ:EUR 41.95
НБУ:USD  39.30
Суспільство

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Погляд

Наставництво для зростання: як обмін знаннями підіймає громади

партнерський матеріал

Анастасія Драчук, керівниця програмного відділу Будуємо Україну Разом Фото: Facebook

20% від загальної кількості громад в Україні відносять до територій з можливими або активними бойовими діями. Станом на вересень 2023 року їх налічується в офіційному переліку майже 300.

За 2022-23 роки нам у БУР вдалось попрацювати більше ніж зі 150-ма громадами з різних куточків України. Спільною рисою у них бачимо те, що відбудова вимагає набагато більше, ніж просто матеріальних ресурсів. Так, надзвичайно важливо відновити сільську і міську інфраструктуру — дороги, аби мати змогу швидко пересуватися як екстреним службам, так і бізнесу, будинки, аби мешканці проживали у комфортних умовах з цілими вікнами та дахами. Але не менш важливими є і місця культури — клуби, бібліотеки чи актові зали у школах. У таких просторах громади можуть збиратися та спільно розв'язувати питання розвитку, пошуку фінансування або ж залучення молоді до своєї діяльності. Відновлення вимагає обміну знаннями та ідеями. І не лише від старших до молодших, а й навпаки.

На тренінгах ми пропонуємо розглянути багато різних варіантів взаємодії та залучення більшої кількості людей у життя спільноти. Але сьогодні пропоную розглянути такі як менторство та наставництво. Різниця у тому, що перше складніше впроваджувати, бо воно вимагає вибудовувати глибші особисті відносини. Друге ж відбувається на більш професійному рівні. Я сама з містечка Острог, тому з власного досвіду знаю, що коли “всі всіх знають”, то складно довіряти іншій людині персональні переживання. Тому наставництво може стати оптимальним варіантом. Такі відносини можуть бути довготривалими і часто розвиваються на основі взаємної поваги. Обговорення ж ведуть до розв’язання конкретних питань, дилем або створення нових рішень.

Який план дій?

Крок 1. Оцінка потреб і постановка цілей. Перш ніж розпочати програму наставництва, громаді необхідно провести ретельну оцінку потреб і ресурсів. Хто готовий долучатися до зустрічей, хто шукає наставника, а хто готовий ним стати, де можуть проходити зустрічі, чи можуть паралельно з тим реалізовуватися проєкти, якщо так, то які. Також можна розглянути міжрегіональну співпрацю — в Україні є багато ОТГ, які будуть раді ділитися власним досвідом, а також й переймати його від інших.

Крок 2. Перестати мислити упередженнями. Дуже часто людям потрібно зробити перший крок, отримати позитивний досвід, щоб вони зрозуміли, як це працює. Тому можна почати із невеликої зустрічі у себе в громаді з найбільш активними підлітками, юнаками і юнками та керівниками громад. Так ви зрозумієте, що варто покращити для молоді, але й обговорити як вони можуть долучитися до розвитку спільноти. Наприклад, на одному з виїзних тренінгів Харківські громади ідентифікували проблему — низький рівень цифрових навичок серед літніх людей. Багато з них мають пошкоджене житло, а найзручнішим варіантом податися на компенсацію є заявка через Дію. З іншого боку є юні активісти, які хочуть бути долученими до процесу відбудови, проте не розуміють як. Бо поки їм 14-15 років, тож перекривати покрівлі самостійно, носити піноблоки їм не варто. Так народилась ідея створити із таких підлітків цифрових агентів.

Крок 3. Обмін досвідом. Громади з заходу і сходу України на спільних тренінгах бачать, що вони не одні. Бо зіштовхуються зі схожими проблемами — як побудувати системну роботу, налагодити проєктні відділи, які будуть реалізовуватись точкові проєкти для покращення якості життя, як делегувати роботу різним командам. Такі питання виникають як в активістів, так і у державних службовців по всій країні. На останньому проєкті “Партисипативне відновлення: інструменти та практики для зміцнення спроможності громад” за підтримки ULEAD з Європою у нас було 85 учасників із 65 громад. Для громад з Харківщини стало несподіванкою, що громада з Сумської області у 80% випадків зіштовхується з тими ж проблемами.

Крок 4. Наставництво — це навичка. Тому постійне навчання може підвищити його ефективність. Потрібно слідкувати за грантовими, окремими індивідуальними програмами, що пов’язані із розвитком громад. Чим більше ви будете спілкуватися із колегами з різних регіонів, тим краще ви зможете організовувати проєкти у своєму осередку. Крім того, після таких навчань ви можете організувати семінари чи вебінари, де поділитеся досвідом з активістами. Так ви будете практикувати навичку ефективної комунікації, активного слухання, а ще навчитеся розв’язання конфліктів. Аналогічно, активісти можуть отримати користь від таких зустрічей, що покращить взаємодію між державою і ГО, допоможе розвивати навичку конструктивного зворотнього зв’язку. А згодом й бачити партнерів, а не конкурентів.

Крок 5. Мистецтво маленьких відповідальностей. Цьому ми навчаємо всі громади. Наставництво, за своєю суттю, — це зростання та розвиток. А зростання часто починається з малого. Замість того, щоб одразу планувати створення великого інноваційного парку на території громади, спробуйте усі разом спершу легше завдання чи проєкт. У всіх залучених до такої активності є свої сильні сторони. Державні служби розуміють, як працює законодавство, що потрібно, аби реалізувати той чи інший проєкт, які у громади є кошти та яких підприємців можна залучити. Активісти ж краще працюють із проєктним плануванням, збором зворотнього зв’язку від жителів та залученням додаткового фінансування. Підлітки і молодь можуть допомогти із використанням цифрових інструментів. Незалежно від того, чи це організація місцевого заходу, чи толоки, така діяльність не лише сприяє індивідуальному зростанню, а й покращенню громади. Принадність цього підходу полягає в його подвійному впливі: особистий розвиток для підопічного та колективний прогрес для громади.

Реалізовані проєкти — це кумулятивний ефект невеликих, послідовних розподілених обов'язків, які прокладають шлях до розширення можливостей.

Шлях до відновлення наших територіальних громад лежить через співпрацю. Наставництво та обмін досвідом — це потужний інструмент, який об'єднує людей різного віку та досвіду. Зосереджуючись на невеликих завданнях і розбудовуючи довіру, громади можуть стати сильнішими разом. Цінуймо ці зв'язки і працюймо разом заради майбутнього розвитку демократичної України.

*Ця публікація була підготовлена за підтримки Європейського Союзу і його держав-членів Німеччини, Польщі, Данії та Словенії. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю її автора та не обов’язково відображає позицію Програми "U-LEAD з Європою", Європейського Союзу і його держав-членів Німеччини, Польщі, Данії та Словенії.

Читайте також

Починаємо з Великодня: головні свята травня в Україні

У травні буде кілька великих святкових дат, які українці завжди відзначають у родинному колі або з друзями

Де злочин? У справі про розкрадання в Нафтогазу 2,2 млрд. грн. відсутні збитки

Ярослав Дубневич має намір звернутися до Європейського суду з прав людини

Пере­завантаження мобілізації та нові правила для водіїв: головні зміни для українців у травні

Найголовніші зміни в Україні в останній місяць весни - торкнуться більшості українців