RU  UA  EN

Пʼятниця, 22 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Політика

Подарунок перед виборами: чому скасували покарання за незаконне збагачення

Червоні мантії поховали справи проти корупціонерів

Червоні мантії поховали справи проти корупціонерів Фото: UNIAN

В кінці 2017 року народні обранці з різних парламентських фракцій несподівано проявили дива здатності домовлятися: 59 нардепів, які представляють "Народний фронт", БПП, Опозиційний блок, Радикальну партію, групи "Воля народу" і "Відродження", звернулися до Конституційного суду з вимогою прибрати з Кримінального кодексу статтю 368-2, яка передбачає покарання для чиновників за незаконне збагачення. А через півтора року служителі Феміди в червоних мантіях нарешті винесли рішення: стаття 368-2 дійсно не відповідає головному документу країни, а значить, в Кримінальному кодексі їй не місце. Ймовірно, після такого юридичного крену десь перестав сумувати один Роман Насіров, однак громадськість і антикорупціонери обурилися: скасувати відповідальність за незаконне збагачення, та ще й на тлі гучного корупційного скандалу в оборонці, це занадто навіть для України. Чи так це насправді, розбирався "Апостроф".

"Слизька" презумпція

Стаття, яку скасував суд, трактує незаконне збагачення як: "Придбання особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у власність активів у значному розмірі, законність підстав придбання яких не підтверджено доказами, а також передача нею таких активів будь-якій іншій особі".

До такого визначення у суддів виникло два основних зауваження. По-перше, принцип "не можеш пояснити походження активів - за ґрати" - суперечить презумпції невинуватості, згідно з яким підозрюваний не зобов'язаний нічого доводити, щоб вважатися чистим перед законом.

"Ніхто не зобов'язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину", - говорить 62 стаття Конституції.

Друга претензія суддів полягає в тому, що 63 стаття Конституції забороняє переслідувати людину в судовому порядку за відмову давати показання або пояснення про себе, членів сім'ї чи близьких родичів. А щоб пояснити походження активів, без показань про себе або родичів (на яких, як правило, ці активи і записуються) ніяк не обійтися.

Втім, суддя КС Сергій Головатий у своїй "розбіжній думці" зазначив, що стаття не суперечить презумпції невинуватості, оскільки докази незаконного збагачення "за правилами кримінального провадження повинні збирати і надавати судові органи публічного обвинувачення".

Але це не вплинуло на загальну картину: голосами 14 із 18 членів Конституційного суду, стаття 368-2 була скасована.

Що далі

У НАБУ вже запанікували. Як запевняють правоохоронці, за статтею 368-2 вони встигли порушити 65 кримінальних справ, в яких розслідуються факти незаконного збагачення на суму понад 500 мільйонів гривень. Тепер всі ці справи доведеться закривати, а головні фігуранти в них - кращі люди країни: судді, прокурори, народні депутати, чиновники і навіть цілий міністр Володимир Омелян.

Обурюються і в НАЗК. Там запустили перевірку 500 декларацій чиновників, яку тепер немає сенсу проводити. І навіть якщо КС скасує своє рішення, відновити ці справи вже не вийде, так як закон не має зворотної сили.

Заспокоїти правоохоронців, а разом з ними і громадських працівників, зголосився президент Петро Порошенко: 28 лютого у ВР був зареєстрований його законопроект про незаконне збагачення з іншими формулюваннями.

Форум "Від Крут до Брюсселя. Ми йдемо своїм шляхом" Фото: Олександр Гончаров / Апостроф

Отже, президент пропонує вважати незаконним збагаченням "придбання активів без законних на те підстав, за відсутності ознак зловживання владою або службовим становищем, або ознак прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди". А як ще чиновники незаконно збагачуються, якщо не використовують владу, службове становище або отримують хабарі? Виходить, що в суді прокурор спочатку повинен буде довести, що чиновник не брав хабарів, не використав службове становище, а потім тільки доводити, що він незаконно збагатився.

Свій законопроект запропонувала і Юлія Тимошенко. Але і він досить спірний. Леді Ю пропонує вважати незаконним збагаченням придбання активів, "незаконність підстав придбання яких визнано в судовому порядку".

За словами активістів "Центру протидії корупції" (ЦПК), така юридична конструкція взагалі унеможливлює притягнення до відповідальності за незаконне збагачення.

"Адже пропонується два етапи визнання збагачення незаконним. Спочатку суд повинен визнати незаконність підстав придбання активів, а потім по другому колу, керуючись судовим рішенням, знову розслідувати те саме діяння", - запевняють в ЦПК.

Але навіть якщо найближчим часом нардепи приймуть новий закон з ідеальною юридичною конструкцією, з його допомогою все одно не вийде відкрити заново поховані кримінальні справи.

"За тими фактами, які вже розглядалися в справах, цього не можна зробити. Тільки якщо будуть якісь нові факти", - пояснили "Апострофу" у прес-службі НАБУ.

Такий ось подарунок корупціонерам.

Втім, на думку президента Асоціації адвокатів України Зої Ярош, не варто переоцінювати статтю 368-2, так як вона все одно не завдала б великої шкоди нечистим на руку чиновникам.

"Юридична конструкція статті, на мою думку, не могла привести ні до чого, крім виправдувального вироку. Можна, звичайно, вести розслідування, збирати томи матеріалів, але за підсумком нічого не домогтися, - каже "Апострофу" юрист. - Скасування цієї статті - порятунок репутації наших антикорупційних органів, адже вони зазнали б великих репутаційних втрат, якби всі справи закінчилися виправдувальними вироками".

З іншого боку, якомусь умовному депутату мати в активі проти себе відкриту кримінальну справу, нехай навіть з високими шансами на "нічого не буде" - сумнівне задоволення, тому краще не ризикувати.

Фото: UNIAN

Політика чи право

У Конституційному суді запевняють: їхнє рішення не має ніякого відношення до політики.

"Конституційний суд не підлаштовується під політичну кон'юнктуру, не виконує замовлень", - сказав голова КС Станіслав Шевчук.

"Ну, звичайно ж, всі голови КС говорили, що ніякої політики немає, коли третій термін Кучмі давали, коли повноваження Януковичу виділяли. Всі говорили, що ніякої політики, і все чесно, по закону. Вони нічого іншого говорити не можуть. Це виконання побажання глави держави", - сказав "Апострофу" нардеп Сергій Лещенко.

На думку виконавчого директора "Центру протидії корупції" Дар'ї Каленюк, час для скасування статті було вибрано ідеально.

"Це ідеальний час для прийняття такого рішення. Перед виборами більшість у парламенті розуміють, що вони можуть не пройти в наступне скликання ВР і втратити недоторканність, ставши "клієнтами" НАБУ, або вже є їх "клієнтами", - пояснила "Апострофу" Каленюк.

Але навіть якщо відкинути всі оціночні судження і звернутися до букви закону "Про Конституційний суд України", то назвати цей орган повністю не заангажованим складно, адже свої квоти в КС має президент і парламент.

"Крім того, в Конституційному суді є ще одне звернення, яке стосується неконституційності призначення двох суддів КС. У 2018 році двоє суддів були призначені парламентом у порушення процедури, прописаної в законі", - резюмувала Каленюк.

А поки скандал розгорається всередині України, за її межами досить жорстко відреагували на дискусійне рішення Конституційного суду. Скасування відповідальності за незаконне збагачення розкритикували представники ЄС, "Великої сімки", Світового банку. Безумовно, такий стан справ загрожує санкціями у відношенні України. При цьому "пропетляти", просто прийнявши новий закон, не вийде, адже західні партнери закликали знайти шлях, за якого кримінальні справи проти корупціонерів повинні бути відновлені, а не забуті.

"Справа може дійти до серйозних загроз: застосування штрафних санкцій, скасування безвізу, програм допомоги, фінансування, - каже "Апострофу" дипломат Богдан Яременко. - Справа в тому, що проблема боротьби з корупцією для Заходу важлива вже не стільки з точки зору забезпечення життєдіяльності України, скільки з точки зору забезпечення власного реноме. Адже Заходу постійно потрібно пояснювати, що він допомагає Україні через боротьбу з корупцією".

Інша справа, що обговорювати цю проблему Захід буде вже з новим президентом і новим парламентом України, тому до виборів різких дій очікувати не варто.

"Але ця проблема просто так не розсмокчеться", - резюмував Богдан Яременко.

Читайте також