RU  UA  EN

Субота, 23 листопада
  • НБУ:USD 41.05
  • НБУ:EUR 42.85
НБУ:USD  41.05
Політика

Єрмак і Козак так і не зустрілися в Парижі. Що це означає для України та Донбасу?

Нормандская четверка Єрмак та Козак Фото: Радіо Свобода

28 серпня мала відбутися зустріч політичних радників лідерів країн – членів "Нормандського формату". Але її скасували. Росія пояснює це тим, що сторони не змогли погодити фінальні документи. В Україні все списали на зайнятість французького представника Еммануеля Бона.

"Апостроф" пн= тонкощі міжнародної політики простою мовою.

А воно нам треба?

"Сенс є завжди у тому, щоб наполягати на руху у напрямку вирішення проблеми. Ми найбільш зацікавлена сторона. Мені видається, що зараз ніхто питаннями відновлення миру і територіальної цілісності України не переймається, окрім української влади. Її представники могли б робити краще і більше. Але все зводиться до усвідомлення можливостей, складнощів і способу ведення переговорів і формування коаліції прихильників і аргументів на свою користь. Цього, мені здається, не вистачає нинішній владі. Так же, як і вміння виводити структуровану позицію", - говорить Костянтин Грищенко, голова українського МЗС у 2003-2005 і 2010-2012 роках.

Він вважає, що більш правдивою є позиція росіян – причина у розходженнях в підсумкових документах. І поступитися своїми позиціями для кожної зі сторін означало б зайти надто далеко. Радник російського лідера Володимира Путіна Дмитро Козак не так давно взагалі "налякав" усіх гучним грюком дверей. Але, певно, вирішив лишитися.

Дмитрий КозакФото: УНИАН

Cлід розуміти, що зустріч політичних радників – це лише перший щабель у підготовці до "Нормандії". Якщо вони й домовляться, потім має відбуватися зустріч голів МЗС. Тут варто нагадати, що нинішній французький прем'єр Жан Кастекс має давні зв'язки з проросійськими правими силами і доволі відвертим прихильником Росії і Путіна Ніколя Саркозі. Та й взагалі, чергові "Нормандські угоди" на коліні писати ніхто не буде.

Хоча складається враження, що хтось із цим дуже поспішає. Наприклад, на зустрічі у Києві 24 серпня голова німецького МЗС Хайко Мас заявив, що "Нормандія" відбудеться уже у вересні. Наступного року у Німеччині відбудуться парламентські вибори. Ангела Меркель, спадає на згадку, обіцяла піти з політики. Проте, ймовірно, її однопартійці розуміють, що вирішення ситуації на Донбасі зіграє на руку і всій партії ХДС, і наступнику чи наступниці цієї "залізної фрау". Тим не менше, ситуація лишається "підвішеною", і щодо неї немає одностайності і серед українських експертів.

Експерт Міжнародного центру перспективних досліджень Микола Капітоненко, наприклад, вважає, що зустрічатися можна, бо настало перемир'я і ситуація змінилася.

"Треба вирішувати чи заморожувати конфлікт, чи обговорювати інші кроки", - каже він.

А ось директор Інституту світової політики Євген Магда не певен, що для цього треба скликати нормандський саміт. Переговірники можуть просто повернутися до обговорення "Мінських домовленостей" і шукати, який ще пункт вони можуть виконати.

Однак, обоє експертів погоджується, що до "Нормандії" далеко. "Немає підстав вважати, що ця зустріч відбудеться до кінця поточного року", - каже Магда.

"Саміт "нормандської четвірки" - це певний ритуал, щоб чотири лідери могли "злитися у душі прекрасному пориві". Але у Меркель і Макрона своїх проблем вистачає. Тож найбільш зацікавленою має бути Україна", - додає він.

"Мир" перед виборами

Микола Капітоненко зазначає, що тривале перемир'я є вигідним зараз для обох сторін. Путін хоча б трохи наблизився до того, щоб позбутися токсичного Донбасу і почати займатися улюбленою геополітикою. А Зеленський – зможе "продавати" на місцевих виборах щось вартісне. Якщо не обіцяний мир, то хоча б перемир'я.

До того ж Путін знову виграє, бо на цій хвилі до влади, з більшою ймовірністю, прийдуть люди, які виступають за діалог і компроміс із Росією, а не за, умовно кажучи, захоплення Кубані й танці на руїнах Кремля.

Не зрозуміло лише одне – нащо Леонід Кравчук прийняв умову російської сторони про внесення змін до постанови про місцеві вибори, каже Євген Магда. Росіяни вимагають, аби там було прописано, що вибори можуть відбутися і на окупованій території. У Верховній Раді уже створили робочу групу, яка буде займатися цим питанням. Однак потяг виборів уже дуже швидко набирає ходу, і "точкою неповернення" щодо рішення з місцевих виборів на Донбасі раніше називали липень цього року.

"Вже зараз почали висувати кандидатів у мери. Якщо закон зміниться в певний спосіб, то все треба почати або спочатку, або результати виборів можна оскаржити. Я думаю, що Росія надзвичайно зацікавлена в тому, щоб ці вибори зірвати. Це дозволило б говорити про недієздатність України", - пояснює Євген Магда.

"А хто внесе на розгляд парламенту скасування частини постанови про місцеві вибори? Кравчук не має права законодавчої ініціативи. Це зробить президент? Я думаю, таку пропозицію внесе той, кого не шкода", - додає він.

Росія дуже чітко усвідомлює, що для Зеленського досягнення миру на Донбасі у певний часовий проміжок є психологічно чутливим. Тому вони будуть його постійно саджати на шпагат.

"Я не виключаю, що йому по неформальних каналах говорять і обіцяють щось одне, а по офіційних – абсолютно інше. Брак дипломатичного досвіду і належної команди раз по раз ставить його у дурну ситуацію", - каже Магда.

Фактор "Бацьки"

Ситуація в Білорусі навряд чи вплине на проведення Нормандського формату, вважають обоє експертів. По-перше, Путін має достатньо гібридних важелів впливу на ситуацію без введення військ. А по-друге, він любить грати на різних "шахових дошках" і питання Білорусі й України не перетинаються.

Більш того, в Білорусі є люди, які готові чинити збройний опір Росії, каже Магда. Європейські лідери не хотіли б ще одного загострення на континенті. Тож вони визнають, що лише Путін може втримати ситуацію під контролем, додає Капітоненко.

Читайте також