У Верховній Раді не залишають спроб ввести цензуру в інтернеті. У парламенті зареєстрували законопроект, який дозволить без рішення суду блокувати будь-які сайти, де можна помітити натяк на тероризм у кіберпросторі та загрозу національній безпеці. Незважаючи на благородну мету документа, противники законодавчої ініціативи впевнені, що все це робиться для того, щоб обмежити свободу слова і боротися з неугодними. В деталях законопроекту, а також у тому, чому українська влада хоче повторити досвід Кремля і путінської Росії щодо блокувань сайтів і спроб взяти інтернет під контроль, розбирався "Апостроф".
Законопроект №6688 "Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії загрозам національній безпеці в інформаційній сфері" був внесений у Раду ще в липні 2017 року. Тоді включити його до порядку денного народним депутатам не вдалося через сильний спротив з боку активістів і громадських організацій. Але 21 червня цього року депутати змогли включити законопроект до порядку денного і зараз він знаходиться на розгляді Комітету з питань національної безпеки і оборони, який визначений головним.
Законопроект авторства трьох нардепів - Івана Вінника ("Блок Петра Порошенка"), Тетяни Чорновол і Дмитра Тимчука ("Народний фронт") - пропонує надати владі можливість тимчасово заблокувати будь-який інтернет-ресурс.
У пояснювальній записці до документа йдеться, що він був розроблений з метою створення дієвих механізмів, спрямованих на оперативне виявлення кіберзагроз, кібератак і кіберзлочинів, а також ліквідацію їх наслідків.
Згідно із законопроектом, сайт заблокують, якщо в Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації (НКРЗІ) надійде відповідне рішення слідчого судді, суду, прокурора, слідчого, погоджене з прокурором, або вступить в силу відповідне рішення РНБО.
Тимчасове блокування сайту, згідно з документом, може здійснюватися на період досудового слідства або суду. Підставою для такого блокування, в разі ухвалення документа, є поширення через конкретний сайт інформації, "з використанням якої відбуваються тяжкі або особливо тяжкі злочини". У виняткових невідкладних випадках, пов'язаних із порятунком життя людей та запобіганням вчиненню тяжкого або особливо тяжкого злочину, сайт можна буде заблокувати на 48 годин взагалі без рішення судді, слідчого і прокурора до отримання або неотримання необхідного рішення.
Крім того, законопроектом вводиться поняття "технологічного тероризму", яким позначені злочини, спрямовані "на порушення громадської безпеки, залякування населення, провокування воєнного конфлікту, міжнародного ускладнення, здійснення впливу на прийняття рішень, здійснення або нездійснення дій органами державної влади або органами місцевого самоврядування, посадовими особами цих органів, об'єднаннями громадян, юридичними особами або привернення уваги громадськості до певних політичних, релігійних або інших поглядів винного (терориста)".
"Тепер таким тероризмом пропонується вважати будь-які спроби впливу на органи державної влади, на ухвалення ними рішень. Це означає, що будь-яка громадська дискусія про ті чи інші рішення, які можуть прийняти чиновники, будь-який пересічний пікет біля ВРУ або будь-які заяви громадських організацій можуть бути названі тероризмом, а за тероризм у нас передбачена кримінальна відповідальність. Тобто люди, які почнуть дискусії про те, що влада чинить якісь неправильні дії, будуть визнані терористами, а ті сайти, які висвітлюватимуть цю діяльність і поширюватимуть такі заяви, можуть бути заблоковані за поширення тероризму", - розповіла "Апострофу" перший заступник голови парламентського комітету з питань свободи слова, нардеп Ольга Червакова.
По суті, законопроект дозволить заблокувати не лише будь-який сайт, але й будь-який медіа-ресурс, що підпадає хоч під один із цих пунктів.
"Це може допомогти заблокувати те ж "Новое время", яке видало розслідування про схеми Пашинського (в оборонній сфері, - "Апостроф"). Це загрожує будь-якому сайту, де можуть бути, наприклад, антикорупційні розслідування або матеріали, що викривають корупційну діяльність, тому що немає гарантії, що слідчий під тиском не винесе рішення про блокування будь-якого сайту. До кібербезпеки це не має ніякого відношення, в нас ухвалена стратегія про кібербезпеку і там все розписано", - пояснила "Апострофу" медіа-експерт громадської організації "Інформаційна безпека" Тетяна Попова.
Оскільки доступ до ресурсів блокуватимуть інтернет-провайдери, законодавці подбали й про те, щоб прописати, за чий рахунок буде "бенкет". Так, згідно з текстом законопроекту, закупівля технічних засобів для моніторингу та блокування контенту буде здійснюватися за гроші провайдерів. І логічно припустити, що це призведе до подорожчання їхніх послуг на інтернет-ринку.
Подбали автори законопроекту й про штрафні санкції щодо операторів телекомунікаційного ринку. Якщо раніше в законах не було прописано, як карати "несвідомих" провайдерів, які не виконували рішення РНБО та не блокували своїм клієнтам доступ до заборонених сайтів, то тепер таким порушникам загрожує штраф - 1% від доходу за попередній календарний рік. Якщо протягом року порушення сталося повторно, штраф збільшується до 5% від доходу, всі отримані доходи відправляться до держбюджету України.
При цьому автори законопроекту не погоджуються ні з якою критикою, апелюючи до того, що всі їхні зусилля спрямовані на запобігання загрозам національній безпеці України.
"Державі потрібен механізм примусової дії щодо інформаційних ресурсів, які завдають шкоди національній безпеці України. Зараз такого механізму не існує. Навіть якщо атака, наприклад, буде здійснюватися на сервер наших енергетичних систем, ми нічого не зможемо зробити крім того, щоб закликати провайдерів до їх патріотичних почуттів, щоб вони припинили, наприклад, доступ до "Яндексу" або "ВКонтакте" (забороненим в Україні минулого року, - "Апостроф"), - сказав "Апострофу" один із авторів законопроекту Іван Вінник.
Нардеп запевняє, що сайт може бути заблокований лише в порядку кримінального провадження за однією зі статей, що становлять загрозу національній безпеці, наприклад, про державну зраду.
"В нас людину можна затримати на 72 години без рішення суду. Але чому людину можна, а сайт ні? Транслює, наприклад, канал "Інтер" "парад ДНР" (відзначимо, що "парад" бойовиків 9 травня транслювали не на "Інтері", а на низці інтернет-ресурсів, - "Апостроф"), чому ми не можемо на 48 годин його вимкнути? В Нацради немає жодного примусового інструменту. Максимум, що вона може зробити, - це накласти штраф і поставити питання про відкликання ліцензії. Тому нам потрібен дієвий механізм", - підкреслив він.
"Якщо ця пропозиція знову не буде врахована, значить будемо жити в очікуванні того, що чергова атака може спричинити тяжкі наслідки для українського суспільства", - вважає він.
Ніхто з опитаних "Апострофом" практично не сумнівається, що законопроект таки дійде до сесійної зали. Перешкодити цьому міг би, наприклад, незадовільний висновок профільного комітету з питань свободи слова. Однак цього разу законопроект №6688 навіть не буде там розглядатися.
"На комітеті з питань свободи слова розглядалася низка подібних законопроектів, і всі вони отримали негативний висновок. А це означає, що вони не можуть бути винесені в сесійний зал, тому депутати від НФ розробили механізм правової еквілібристики. Вони почали вигадувати такі назви для своїх законопроектів, щоб апарат Верховної Ради розписував їх на комітет з нацбезпеки, який очолює "фронтовик" Пашинський. А на цьому комітеті такі законопроекти отримають позитивні оцінки й висновки про те, що цей законопроект повинен бути ухвалений. Це питання вже до апарату Верховної Ради, чому вони не оцінюють законопроект за змістом. Ми кілька разів перед апаратом і спікером ставили це питання. Але, на жаль, цей законопроект не розглядатиметься в нас", - каже Ольга Червакова. Автори законопроекту при цьому також нарікають на апарат ВРУ, який розподілив документ саме таким чином.
В цілому ж законопроект викликав бурю обговорень і шквал критики, ще не дійшовши до сесійної зали. Опоненти порівнюють такі ініціативи з діяльністью Роскомнадзору в Росії, який може також блокувати будь-які неугодні сайти, і закликають звернути увагу на досвід Франції, де зараз розглядається законопроект про боротьбу з кіберзагрозами, яким пропонується блокувати сайти, але лише ті, що належать іноземним державам, тільки за рішенням суду і лише після попереднього штрафу. Однак поки залишається лише гадати, чи дослухаються українські законодавці до цих голосів.