RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Суспільство

Джедаї з лазером не врятують українські дороги: у чому головні проблеми

Чому радари TruCam безкорисні на дорогах

Чому радари TruCam безкорисні на дорогах Фото: УНІАН

На українські дороги повертаються джедаї. Починаючи з цього тижня, копи знову озброюються радарами TruCam з лазерною системою наведення, щоб відловлювати і карати всіх водіїв, які вирішили перейти на темну сторону закону. У Нацполіції стверджують, що такі заходи дозволять знизити рівень аварійності на дорогах, проте експерти прогнозують, що нова стара затія ні до чого не приведе. Хто правий, розбирався "Апостроф".

Повернення джедаїв

Вперше про повернення радарів на дороги заявив ще в липні міністр інфраструктури Володимир Омелян після серії трагічних ДТП за участю маршрутних мікроавтобусів. Потім Омелян "увімкнув задню". Мовляв, погарячкував, з ким не буває, і запевнив, що уряд поки не розглядає цю ідею. Однак статистика безжальна: в минулому році через перевищення швидкості на дорогах загинуло 658 осіб. Значить треба щось робити.

Влада знайшла простий вихід: з 1 січня 2018 року ввела нові обмеження швидкості, дозволивши автомобілістам пересуватися в межах населених пунктів зі швидкістю не більше 50 кілометрів на годину. Але справа в тому, що проконтролювати ці самі 50 кілометрів поліцейські ніяк не могли: не було спеціальних приладів. Це означає, що виконання закону було цілком на совісті водіїв.

Прем'єр-міністр Володимир Гройсман вирішив, що досить це терпіти, і з 8 жовтня анонсував повернення контролю швидкісного режиму на дороги. Деталі розповіли в поліції.

Фото: npu.gov.ua

Отже, фіксувати порушення швидкісного режиму поліцейські будуть за допомогою радарів TruCam. Лазерна система наведення в американських приладах, на відміну від радарів "Візир", дозволяє в потоці автомобілів безпомилково виявити порушника. Перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції Олексій Білошицький пообіцяв, що в кущах з радарами ніхто не ховатиметься: TruCam використовуватимуть лише поруч зі знаком, який повідомляє про те, що ведеться фото і відеофіксація порушень і тільки поруч зі службовим автомобілем з увімкненими проблисковими маячками.

Джедаїв поставлять на найбільш аварійно-небезпечних ділянках доріг міжнародного і національного значення. До речі, список цих доріг доступний на сайті Нацполіції і буде постійно оновлюватися. На даний момент мова йде про 22 ділянки в Київській, Волинській, Донецькій, Житомирській, Івано-Франківській, Миколаївській, Полтавській, Рівненській, Чернівецькій, Чернігівській, Львівській, Одеській та Закарпатській областях, а також у столиці.

З 8 по 14 жовтня лихачів попереджатимуть усно, а з 15 жовтня почнуть штрафувати.

Правоохоронці запевняють, що ставлять за мету не зібрати багатий урожай штрафів, а запобігти зростанню ДТП. Крім того, поліцейські не зможуть "нахімічити" з показниками приладу.

"Прилад включає в себе спеціальну систему шифрування даних. Тобто неможливо втручання в ті дані, які створені за допомогою даного приладу. Інспектор не має доступу і не може видалити будь-які моменти самостійно", - підкреслив Білошицький.

Фото: npu.gov.ua
1 / 1
Фото: npu.gov.ua
1 / 1
Фото: npu.gov.ua
1 / 1
Фото: npu.gov.ua
1 / 1
Фото: npu.gov.ua
1 / 1

Водії завдають удару у відповідь

Той факт, що джедаї будуть стояти тільки під знаками, та ще й місця чергування в поліції не приховують, дійсно може свідчити про превентивний характер ініціативи. Адже, знаючи, де знаходяться копи, водії точно будуть пригальмовувати. Проїхавши пост, автолюбитель, очевидно, знову набере швидкість, але аварійно-небезпечні ділянки доріг стануть безпечнішими.

"Аварійність, звичайно, знизиться на тих ділянках доріг, на яких будуть радари. Там, де водії знатимуть, що стоїть поліція, що виписуватимуть штраф, що потрібно робити? Знизити швидкість. У будь-якому разі, такі заходи стимулюватимуть водіїв не порушувати правила. Але як тільки поліцейські підуть з ділянки дороги, все стане так, як було раніше", - пояснює "Апострофу" автоюрист Михайло Алексєєнко.

Але разом з радарами, повернуться і старі проблеми. Перша - справи судові. Експерти запевняють, що TruCam дійсно більш досконалий прилад, ніж "Візир".

"Ці прилади дійсно робочі. Я навіть не знаю, як оскаржити показання TruCam. Напевно, лазівки знайти можна, але їх точно в рази менше, ніж у випадку з радаром "Візир", - додає Алексєєнко.

Відповідно, якщо оскаржувати адміністративний штраф в суді, то показання лазерного радара будуть таким же вбивчим аргументом проти позивача, як пістолет Баярд проти Груздева з фільму "Місце зустрічі змінити не можна". Але далеко не факт, що дані з радара взагалі потраплять в руки судді.

Справа в тому, що згідно зі статтею 77 кодексу адміністративного судочинства України, довести правомірність свого рішення повинен "суб'єкт владних повноважень", в нашому випадку поліцейський. А "суб'єкти владних повноважень", як свідчить практика попередніх років, коли на TruCam ловили лихачів, далеко не завжди взагалі з'являлися на судах з даними радара і документами про сертифікацію приладу. Ось і виходить, що маючи на руках копії протоколу про порушення і квитанції про штраф, водій міг звернутися до суду, і розраховувати на неявку відповідача. За словами експертів, таких випадків було досить багато, і судам нічого не залишалося, крім як скасовувати штрафи.

Проблем з сертифікацією радарів цього разу бути не повинно. У поліції запевняють, що врахували уроки минулого і все TruCam сертифіковані - а значить, оскаржити в судах їх дані, як це бувало раніше, не вийде.

"З технічної точки зору зараз все ідеально. Претензії щодо сертифікації, захисту інформації пред'явити не вийде", - запевняє "Апостроф" автоюрист Володимир Караваєв.

Втім, навіть ідеальна робота радара ще не означає, що штраф доведеться платити.

"Коли водія зупиняють, йому на місці виносять постанову. При цьому, відповідно до чинної редакції КпАП, навіть не потрібен протокол. Тобто водій навіть не має документів, де він може написати, що з порушенням не згоден, - каже "Апострофу" адвокат по ДТП Вадим Володарський. - Але є рішення Конституційного суду від 2015 року, де сказано, що винесення постанови за місцем порушення не означає на дорозі, а означає в рамках адміністративно-територіальної одиниці. По-друге, порядок винесення постанови на дорозі, коли водій не має можливості звернутися за правовою допомогою, порушує права громадянина. Це також виписано в рішенні суду. На підставі цього рішення будь-яка постанова, яке виноситься поліцією в такому порядку, може бути оскаржена в суді. Просто поки мало хто з водіїв це робить, але, якщо зараз буде масова ловля на швидкість, я думаю, знайдеться достатня кількість тих, хто оскаржуватиме, а судового збору за цією категорією справ немає. Це закінчиться тим, що суди будуть паралізовані остаточно".

Прихована загроза

В цілому ж думки експертів щодо того, чи допоможуть радари знизити аварійність на дорогах, розділилися.

"Три з половиною роки швидкість руху взагалі ніхто не контролював. Тому такий захід - перше, що потрібно було робити. Чому не робили - питання", - коментує "Апострофу" ситуацію юрист Богдан Глядік.

"Цього дуже мало, - нарікає Караваєв. - На 170 тисяч кілометрів доріг трохи більше 20 радарів... самі розумієте".

Однак Вадим Володарський запевняє, що радари навряд чи здатні зробити українські дороги хоч трохи безпечнішими, адже в поліції катастрофічно плутають причину і наслідок.

Фото: Auto24

"Поліція намагається всіх запевнити, що велика частина ДТП відбувається через перевищення швидкості. Вони і самі в це щиро вірять. Але основна проблема в тому, що в Україні в принципі немає достовірної інформації про причини аварійності. Пов'язано це з дуже поганою ситуацією з розслідування ДТП патрульної поліцією. Дуже часто неправильно визначають не тільки винного, але й причину ДТП. Наприклад, вискочив на дорогу пішохід, автомобіль його збив, вину вішають відразу на водія, а в причинах пишуть або перевищення швидкості, або водій не зміг уникнути ДТП, а пункт 12.3 в правилах дорожнього руху теж в розділі про швидкість. В результаті справа вже потрапляє не в розділ статистики ДТП з вини пішоходів, а в розділ з вини водіїв, та ще й через швидкість. Це настільки масова практика, що вона впливає на достовірність статистики в цілому. У підсумку, ми не маємо достовірної статистики по причинам аварійності, яка дозволила б зрозуміти, з чим реально потрібно боротися, щоб цю аварійність знизити. Для початку потрібно навести порядок зі слідством і оформленням ДТП, а потім, десь через рік, коли ми отримаємо реальну картину причин, можна планувати вживати заходів", - резюмував Володарський.

Читайте також