Напередодні кожних виборів в Україні, рівно за добу до відкриття виборчих дільниць в країні настає день тиші. Це день, протягом якого заборонена будь-яка агітація за кандидатів, щоб українці спокійно і без агресивного інформаційного тиску змогли остаточно визначитися і утвердитися у своєму виборі. Втім, абсолютно на всіх виборах політики обходять закон і намагаються нагадувати про себе навіть тоді, коли за законом це заборонено. Президентська кампанія 2019, звичайно ж, не є винятком. До яких хитрощів і схем вдаються політики, щоб в день тиші було гучно, розбирався "Апостроф".
Що каже закон
Згідно зі статтею 57 закону України "Про вибори президента України", кандидат на найвищу державну посаду в країні має право починати свою передвиборну агітацію на наступний день після реєстрації в ЦВК. Завершитися агітація повинна в останню п'ятницю перед днем виборів рівно о 00:00. Таким чином, в суботу, ну і, звичайно ж, в сам день голосування, ніяких плакатів, листівок, виступів на ТБ, відфотошоплених облич політиків на бігбордах бути не повинно.
Аналогічні норми прописані у всіх без винятку законах України, які стосуються виборів: до парламенту і в місцеві ради. Крім того, за два дні до виборів забороняється публікувати будь-які результати соцопитувань населення, пов'язані з виборами.
У МВС уже попередили, що в суботу, 30 березня, готові реагувати на всі порушення виборчого законодавства, складати адміністративні протоколи на порушників і інформувати ЦВК. Проте, українські політики не люблять день тиші, напевно, так само, як діти в дитячому садку не поважають тиху годину, відповідно, кожен раз намагаються всіляко обійти цю норму закону.
Схеми у друкованій пресі
Великий сегмент передвиборної агітації за традицією займає різноманітна друкована продукція: листівки, брошури, партійні газети, які роздають у наметах, зовнішня реклама. І якщо прибрати намети і змусити агітаторів заховати партійні газети в мішок для поліції справа кількох хвилин, то з зовнішньою рекламою все складніше. Справа в тому, що бігбордів з політичною рекламою в країні так багато, що оперативно прибрати їх за один день практично неможливо.
Втім, наприклад, в столичному КП "Київреклама" "Апостроф" запевнили, що в суботу та неділю комунальники працюють в посиленому режимі і стежать за тим, щоб обіцянок кращого життя на бігбордах і сітілайтах не залишилося.
"Субота та неділя у нас робочі дні. Наші співробітники постійно на зв'язку, - каже "Апострофу" прес-секретар КП "Київреклама" Єлизавета Романенко. - Але справа в тому, що за сам рекламний сюжет відповідає рекламний оператор. Ми відповідаємо за конструкції. Якщо у нас буде заявка, що в день тиші досі розміщені передвиборні плакати, або, як часто буває, самі люди, а не оператори, наклеюють на щити агітацію, ми будемо інформувати операторів. На щастя, всі оператори у нас відповідальні, і вони виїжджають зі своїми робітниками і демонтують таку рекламу. Так було, наприклад, на минулих виборах".
Але українські політики, звичайно, не вчора народилися, тому намагаються всіляко залишити згадку про себе в зовнішній рекламі навіть в день тиші. Причому підготувалися завчасно. Для цього на рекламних площах розміщують плакати без прямої згадки імені та прізвища кандидата, але з використанням дизайнерської стилістики його передвиборної кампанії. Формально порушення немає, але ж очевидно, якщо щось літає як горобець, цвірінькає як горобець і виглядає як горобець, то, найімовірніше, це і є горобець, а не дятел або пінгвін.
Йдеться, наприклад, про бігборди, де значиться лише одне слово - "Думай". Рекламний сюжет оформлений в стилістиці передвиборної кампанії Петра Порошенка, але, звичайно ж, стверджувати, що це реклама саме чинного гаранта неможливо. Або, наприклад, плакат з написом: "Президент - слуга народу" з натяком на відомий телесеріал з Володимиром Зеленським у головній ролі.
Закон "Про вибори президента України" визначає передвиборну агітацію як "здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата на пост Президента України". Але, за формальними ознаками, наприклад, слово "Думай" на плакаті складно розцінити як заклик голосувати за Порошенка. А той факт, що рекламний сюжет виконаний в стилістиці партії президента... ну це так співпало.
Але навіть якщо поскаржитися в поліцію, на думку юриста, експерта Асоціації українських моніторів дотримання прав людини Михайла Каменєва, це не матиме ніякого сенсу.
"Навіть якщо поліція складе протокол про адміністративне правопорушення, його все одно буде розглядати суд, і в суді потрібно буде встановити, що це дійсно агітація. А це максимально складно. Наприклад, що мені заважає повісити плакат з написом "Думай", - каже "Апострофу" юрист.
Ще одна поширена схема агітації в день тиші - спам поштових скриньок рекламою кандидатів: газетами, календарями, листівками. Фішка такої агітації в тому, щоб прибрати з рекламної друкованої продукції всі вихідні дані: інформацію про друкарню, яка надрукувала агітки, тираж, відповідального за випуск тощо. Таким чином, кандидат і його команда знімають з себе будь-яку відповідальність за порушення закону. Адже завжди можна заявити, що листівки надрукували і розповсюдили невідомі, а політик не має до них жодного відношення.
Схеми на ТБ
Обійти норму закону на ТБ трохи складніше, але не неможливо. Наприклад, справжній скандал днями розгорівся навколо телеканалу "1+1", який в день тиші вирішив транслювати телепрограми, до яких в якості актора або продюсера доклав руку Володимир Зеленський і його студія "Квартал 95". Більш того, на цьому каналі 30 березня виходить навіть документальний фільм, озвучений Зеленським, про президента США Рональда Рейгана, який, нагадаємо, також був актором.
У групі "1+1 медіа" стверджують, що закон не порушують "показуючи пана Зеленського - актора, так само, як і канали групи 1+1 медіа або інші телеканали можуть транслювати події за участю президента під час виконання його обов'язків глави держави, наприклад, міжнародних зустрічей", - наголошується в тексті заяви.
"Звичайно, це притягнуто за вуха, але знову-таки в судах не буде шансів довести, що це агітація. Це той випадок, коли всі все розуміють, але нічого зробити не можуть", - додав Михайло Каменєв.
фото: Євген Котенко
Але найзручніше "шуміти" в день тиші, звичайно ж, президенту, який має можливість агітувати за себе просто, виконуючи свої професійні обов'язки. За інформацією ЗМІ, у чинного гаранта і кандидата в президенти Петра Порошенка на 30 березня запланована низка медіа-активностей, наприклад, участь в першому запуску нового нічного поїзда у Маріуполі. Очевидно, що інформаційні канали не обійдуть своєю увагою цю робочу поїздку президента.
"Формально це не порушення, але тут питання в тому, що кандидат і політична сила все ж повинні відмовлятися від технологій, які дозволяють їм формувати інформаційні приводи. Тому було б доречно, щоб в день тиші президент також не проводив заходів, які могли б активно висвітлюватися в ЗМІ", - каже "Апострофу" генеральний директор Комітету виборців України Олексій Кошель.
Інтернет без схем
Соціальні мережі останнім часом стають одним з найдієвіших інструментів агітації політиків, але відстежити виконання закону в мережі практично неможливо. Це визнають навіть правоохоронці, тому кандидати успішно користуються юридичною непідконтрольністю соціальних мереж. Адже навіть ніяких особливих схем тут вигадувати не потрібно, достатньо просто активізувати прихильників, заваливши Facebook і Twitter сотнями агітаційних постів.
Правда, спеціально можна навіть нічого не писати. Особлива прикмета президентських перегонів 2019 - рамки для аватарок в Facebook, виконані в стилістиці виборчої кампанії кандидатів. Наприклад, в цій соцмережі рамку зі словом "Думай" поширює офіційна сторінка Петра Порошенка.
У такому випадку, якщо день тиші в реальності не працює і політики з легкістю обходять закон, чи не краще було б взагалі його скасувати?
"Такі обмеження є не зовсім актуальними на нинішньому етапі розвитку суспільства, і обмеження свободи вираження поглядів можна вважати неконституційними. Норма закону повинна бути або скасована, або звужена. Найкраще до цієї проблеми підійшли в США, де суд ухвалив, що радіусі 100 кроків від виборчої ділянки агітації бути не повинно", - запевняє Михайло Каменєв.
Однак Олексій Кошель зазначає, що взагалі прибрати день тиші - це не зовсім правильно.
"Оскільки в Україні, на відміну від європейських держав, ми спостерігаємо величезну кількість політичної реклами. У багатьох європейських країнах існують або суттєві обмеження політичної реклами, або взагалі повна заборона на політичну рекламу", - резюмував експерт.
Крім того, день тиші - відмінний індикатор, який дозволяє виборцям визначитися в своєму виборі. Адже якщо політик, який в теорії повинен стояти на захисті законів, намагається їх обійти, то, дійсно, потрібно подумати, а чи варто голосувати за такого політика?