RU  UA  EN

Пʼятниця, 22 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Суспільство

Індивідуальні тури і відкриття нових маршрутів: чим живе туризм в Україні

Протягом останніх років сформувалася низка трендів

Протягом останніх років сформувалася низка трендів Фото: pixabay.com

Сфера туризму і перевезень демонструє стабільне зростання в усьому світі. В Україні, незважаючи на непросту ситуацію, теж спостерігається динамічний розвиток індустрії. Протягом останніх років сформувалася низка нових тенденцій і трендів, які дозволили представникам турбізнесу розширити діапазон діяльності й додатково наростити обороти. У тенденціях ринку і популярних у українців напрямах розбирався "Апостроф".

Туризм і перевезення - одна з лідируючих галузей, яка, згідно з даними Світового валютного фонду, серед експортних сегментів економіки ще в 1998 році обійшла автомобілебудівну індустрію. До слова, однією з перших цю тенденцію вловила німецька компанія TUI Group, яка до 2002 року мала назву Preussag AG і займалася промисловістю і транспортуванням. Але зрозумівши, до чого все йде і оцінивши перспективи і ризики, німецькі бізнесмени переорієнтувалися на напрямок туризму і судноплавства. У підсумку, було продано багато промислових концернів групи і придбано великі туристичні і транспортні компанії. На сьогодні TUI Group є найбільшим туристичним оператором у світі, а також одним з лідерів у сфері морських перевезень.

Сьогодні на частку туризму в глобальному ВВП припадає 10,4%, в 2018 році зростання галузі становило 3,9% на тлі 3,4% росту загального світового ВВП. Згідно з даними Всесвітньої ради з туризму і подорожей, в сфері туризму по всьому світу задіяно 319 мільйонів осіб, що становить 1/5 від всієї кількості створених робочих місць за останні 5 років. Левова частка обороту - у відпускного туризму (78,5%), решта 21,5% - бізнес-туризм, при цьому на частку міжнародного туризму припадає 28,8%, 71,2% - внутрішні переміщення. Прогнозують, що кількість мандрівників буде рости з кожним роком, як і кількість різних фахівців, задіяних у цій сфері (агенти, представники готельного і ресторанного бізнесу, транспортної інфраструктури тощо), до 2029 року їхні кількість становитиме приблизно 154 мільйони осіб.

Спеціальні маршрути, нові місця і незадоволені аборигени

При тому, що туризм робить відчутний внесок в економіку, особливо в так званих туристичних країнах і містах, останнім часом все частіше лунають голоси невдоволених місцевих жителів. У минулому році навіть з'явилося нове слово - "овертуризм", що означає надмірне навантаження від приїжджих. Так, в 2017 і 2018 роках у Барселоні і Венеції пройшли акції протесту під гаслом "Туристи, повертайтеся додому", що дало початок новому тренду "відповідального туризму".

У містах - ініціаторах руху намагаються впорядкувати і лімітувати туристичний потік - у Барселоні всі орендодавці спершу офіційно реєструються, і лише потім можуть пропонувати квартири, у Венеції намагаються боротися з туристами "на один день", які не залишаються на ночівлю - для них планують ввести податок за відвідування знаменитого міста. А в Амстердамі ввели заборону на будівництво нових готелів уздовж центральних міських каналів. Овертуризм зачепив не лише Європу - в Китаї офіційно обмежили доступ до найпопулярнішої ділянки Великої китайської стіни, яку за минулий рік відвідало 9,9 мільйонів туристів. Тепер потрапити туди зможуть не більш як 65 тисяч людей на день.

У Венеції намагаються боротися з туристами "на один день", які не залишаються на ночівлю - для них планують ввести податок за відвідування знаменитого міста Фото: pixabay.com

Наплив туристів обумовлений тим, що з кожним роком все більше людей можуть дозволити собі виїзд за кордон, і, природно, прагнуть побачити найвідоміші місця. Водночас серед європейців найбільш популярні індивідуальні, тематичні та нішеві тури за новими маршрутами.

"Якщо порівнювати наш ринок із західним, зокрема західноєвропейським, там у людей раніше з'явилася можливість подорожувати лоукостами, і вони раніше подивилися топ-міст, які потрібно побачити хоча б, як то кажуть, раз у житті", - розповідає директор київського представництва міжнародного оператора Vitiana Тетяна Кондратенко. За її словами, зараз в Європі в тренді більш специфічні і тематичні тури, коли в центрі перебуває саме досвід, який ти хочеш отримати, коли їдеш в ту чи іншу країну".

Також вона підтверджує позитивну динаміку ринку: "У нас виріс середній чек, а поява лоукостів дозволяє заощадити гроші на враження або більш комфортний готель. Я бачу, що за останній рік збільшилася кількість замовлень, кількість ночей, які туристи проводять в країні, і рівень готелів - сьогодні частіше вибирають 4-х і 5-зіркові варіанти. За всіма показниками бізнесу йде зростання".

Нові гравці ринку і повернення до докризових показників

За даними Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, в 2018 році послугами туристичних операторів скористалися 3 376 000 українців, що на 31,7% вище показників 2017 року, при цьому понад 3,1 мільйона туристів звернулися до операторів для виїзду за кордон. У 2013 році за даними Державної статистики України послугами туроператорів і агентств скористалися 3 400 000 українців, причому ці цифри враховують міжнародні та внутрішні переміщення, так що за підсумками минулого року галузь практично вийшла на докризовий рівень.

У зв'язку з таким значним зростанням туристичного потоку помітно збільшилася і кількість операторів. За даними Міністерства економічного розвитку і торгівлі, на сьогодні в Україні зареєстровано 2800 ліцензованих туроператорів, відповідно, з ростом кількості гравців на ринку зростає і конкуренція, що приводить до підвищення якості сервісу і більшого розмаїття пропозицій. "Коли є конкуренція між агентами, агентствами та конкуренція з самим клієнтом, це завжди добре для бізнесу", - вважає Тетяна Кондратенко.

Ще один тренд - компактні міні-агентства, причому, це характерно як для України, так і для всього світу. "У туризмі дуже великий відсоток міжнародних компаній з маленьким штатом, - розповідає Тетяна Кондратенко, - кілька базових співробітників плюс фрілансери. Це невеликі, камерні компанії, але при цьому дуже прибуткові. Більш того, середній чек у великих компаніях часто нижче, ніж у маленьких. Може, у останніх і менший потік туристів, але в підсумку на кожному вони заробляють більше".

Якщо говорити про туристичні напрямки, які вибирають українці, то тут, порівняно з 2013 роком, тенденція зрушилася убік більш доступних і дешевих країн.

"За даними нашої системи бронювання, в 2013-му лише за рік ми перевезли 181 285 тисяч осіб", - розповідає генеральний директор компанії Join UP! Дмитро Сєроухов. - Найпопулярнішими напрямками були Греція (33 360 туристів), ОАЕ (32 086 туристів), Єгипет (30 416 туристів), Шрі-Ланка (22 822 туристів) і Чорногорія (15 293 туристів). У 2018 році в ТОП-5 країн увійшли Єгипет (58 819 туристів), Туреччина (36 346 туристів), Україна (6289 туристів), Іспанія (4043 туристів) і Болгарія (4641 туристів). За травень-червень 2019 року основні напрямки практично не змінилися: Єгипет (62 140 туристів), Туреччина (25 066 туристів), Іспанія (7162 туристів) і Туніс (4560 туристів)".

Якщо говорити про туристичні напрямки, які вибирають українці, то тут, в порівнянні з 2013 роком, тенденція зрушилася у бік більш доступних і дешевих країн Фото: pixabay.com

"Європейський вибір" і розширення географічних кордонів

Із кожним роком все більше українських туристів обирають поїздки в країни Європи, одним із ключових факторів тут став безвізовий режим і збільшення кількості лоукостів. Тепер багато хто може, як і європейські любителі подорожей, вибратися в іншу країну на свята або уїк-енд. Представники бізнесу зазначають, що міні-тури і тури вихідного дня стають все більш популярними.

"Зараз ми спостерігаємо цікавий тренд: покоління "Z" - одна з аудиторій, яка найбільш активно подорожує, - говорить Дмитро Сероухов, - їх витрати на туризм в річному вираженні налічують близько 25% від сукупного доходу. Вони відпочивають близько 4 тижнів на рік, і з кожним роком кількість днів відпочинку і частота зростає, при цьому скорочується кількість днів на одну поїздку. І щоб залишатися цікавими ринку, ми впроваджуємо нові формати відпочинку: це тури на 3-4 дні в країни Європи, до того ж цей формат дає можливість збільшувати потік туристів в Україну".

Серед європейських напрямків українці віддають перевагу традиційним топ-позиціям - Париж, Рим, Барселона, Лондон, Амстердам. Потім, набравшись вражень і досвіду, туристи шукають більш оригінальні маршрути, такі як бельгійський Брюгге або скандинавські країни. А серед завзятих мандрівників із достатніми матеріальними можливостями є ті, хто вирушає в країни Латинської Америки, Азії та Близького Сходу, популярності також набирає Китай.

З огляду на тенденції в туристичній галузі в світовому масштабі і в рамках нашої країни, можна очікувати, що кількість туристів продовжить зростати, а самі поїздки не будуть прив'язані до традиційних періодів сезонної активності. Можливість полетіти на кілька днів до Відня або в Мілан, погуляти по нових місцях, "перезавантажиться" і з новими силами повернутися до звичного життя, вже стає частиною повсякденної реальності, і це радує, як представників індустрії, так і любителів подорожей. "За моїми відчуттями і тому, що я бачу у нашій внутрішній статистиці, все повинно бути добре. У нас є такий, обережний оптимізм", - резюмує Тетяна Кондратенко.

Читайте також