RU  UA  EN

Субота, 23 листопада
  • НБУ:USD 41.05
  • НБУ:EUR 42.85
НБУ:USD  41.05
Суспільство

Водіїв будуть виховувати новими штрафами: що з цього вийде

Чи допоможуть значні штрафи зробити українські дороги безпечнішими

Чи допоможуть значні штрафи зробити українські дороги безпечнішими Фото: Getty images

Кількість ДТП на дорогах України продовжує неухильно зростати. Згідно зі статистикою Нацполіції тільки за перший місяць 2020 року в країні сталося 11836 ДТП, в яких постраждали 2391 людина, а загинули - 271. Якщо порівнювати з аналогічним періодом 2019 року, то зростання кількості травмованих становить 31%, а загиблих і взагалі - 45%. Виправити катастрофічну ситуацію вирішили нардепи і внесли на розгляд парламенту відразу кілька законопроектів, які, в теорії, повинні значно знизити статистику ДТП і зберегти життя українців. Як у Верховній Раді збираються забезпечити безпеку на дорогах, і що з цього спрацює, розбирався "Апостроф".

Будь яскравішим

Цього разу законодавці вирішили взятися за пішоходів, адже з їхньої вини також стається досить багато ДТП. Наприклад, у січні 2020 року через перехід дороги в невстановленому місці сталася 121 ДТП, в яких загинули 24 людини і ще 88 - були травмовані.

Тому нардепи пропонують внести зміни до статті 127 Кодексу України про адміністративні порушення і встановити відповідальність за перехід проїжджої частини в темний час доби або в умовах недостатньої видимості без використання світловідбивних елементів: стрічок, жилетів чи наклейок. У чинній редакції Кодексу за такий проступок (якщо його визнають, звичайно, проступком) може бути два види покарання: попередження або штраф - 51 гривня.

Однак парламентарії пропонують змінити і систему штрафів. Таке покарання, як "попередження" взагалі прибрати зі статті 127, а штраф у 51 гривню, який зараз можна заробити за перехід проїжджої частини у невстановленому місці, підняти до 255 гривень.

Якщо ж з'ясується, що пішохід, порушуючи правила дорожнього руху був ще й п'яний, то його пропонують штрафувати на 510 гривень (зараз 136 гривень). А якщо дії пішохода спричинили створення аварійної обстановки, його можна буде оштрафувати на 680 гривень (зараз 170 гривень).

Утім, на думку експертів, опитаних "Апострофом", все це не спрацює, адже і зараз щодо пішоходів діють штрафні санкції, але хіба поліція їх карає? Що зміниться від того, якщо штрафи стануть більшими, але стягувати їх все одно ніхто не буде?

"Доти, поки у нас не відмовляться від практики робити винним у ДТП водія, навіть якщо пішохід переходив проїжджу частину в недозволеному місці, це мало що дасть, - пояснює "Апострофу" автоюрист Вадим Володарський. - Якщо водій завжди винен, значить пішохід правий, а якщо пішохід правий, значить, так робити можна, а якщо можна, то і бігають. І виходить замкнуте коло: збільшується кількість ДТП, через зростання аварійності гайки закручують по відношенню до водіїв, а чим більше карають водіїв, тим частіше порушують пішоходи".

У свою чергу, президент Асоціації безпеки дорожнього руху Михайло Берлін додав, що штрафами не примусити пішоходів використовувати в одязі світловідбиваючі елементи.

Фото: Getty images

"Як будуть штрафувати пішоходів? Це ж складно робити. Штрафи не будуть працювати. Але в світі є інші підходи. Наприклад, вводяться стандарти для шкільного одягу, щоб у ньому були світловідбиваючі елементи. Крім того, потрібна популяризація такого одягу. Він має бути красивий і стильний. Подивіться, наприклад, на великі компанії спортивного одягу. Вони весь свій одяг, кросівки, роблять зі світловідбиваючими вставками. Це повинно бути стильно, тоді люди самі захочуть купити собі такий одяг", - каже "Апострофу" Берлін.

Нова відповідальність

А ось наступне ноу-хау стосується вже водіїв. Так, глава парламентського комітету з питань правоохоронної діяльності Денис Монастирський пропонує дати право копам зупиняти авто для перевірки водіїв на стан алкогольного сп'яніння.

"На сьогодні поліція може зупиняти виключно в тому випадку, якщо є порушення правил дорожнього руху", - написав на своїй сторінці в Facebook Монастирський.

За даними нардепа, за 2019 рік було складено 115 тисяч протоколів на водіїв, які управляли авто в нетверезому стані. І це тільки задокументовані випадки, а скільки разів реально людина дозволяє собі сісти за кермо після пари склянок алкоголю - невідомо.

При цьому Монастирський усвідомлює, що, якщо наділити копів додатковими правами, можуть виникнути умови для службових зловживань.

"Обговорюється варіант - у разі зупинення авто для перевірки на стан алкогольного сп'яніння, чітко обмежити повноваження правоохоронців тільки перевіркою. Тобто вони не будуть просити відкривати капот, перевіряти на інші порушення", - зазначив глава комітету ВР із питань правоохоронної діяльності.

Правда, ініціатива нардепа поки не оформлена в законопроект, так як сам її автор упевнений, що питання дискусійне. Це ж підтверджують і експерти "Апострофа".

"Це буде просто катастрофа для водіїв, - запевняє Володарський. - У нас зараз дуже велика проблема зловживання поліцією правом на перевірку на стан сп'яніння. Улюблена тема нашої поліції - зупинити людину, бажано ту, яка поспішає, і на рівному місці сказати їй, що у неї ознаки наркотичного сп'яніння. Чому наркотичного? Бо, якщо на алкогольне сп'яніння поліція може провести перевірку драгером на місці, то для виявлення наркотичного сп'яніння, за інструкцією, вони вимагають їхати відразу в лікарню. Але якщо у людини немає часу, то на неї складають протокол. І це величезна проблема для водіїв. Практично половина протоколів за статтею 130 складається на тверезих водіїв. Навіщо це робиться? Чи то в якості помсти, якщо водій почав сперечатися з приводу якогось іншого порушення, чи то ще щось не сподобалося. Але проблема є".

Утім, автоюрист Володимир Караваєв запевняє, що хаотичні перевірки водіїв на алкогольне сп'яніння - не найгірша ідея.

Фото: Getty images

"Одна з причин, через яку у нас не змінюється стан із аварійністю на дорогах, це відсутність системного контролю, - каже "Апострофу" Караваєв. - Якщо порівнювати з ДАІ, то системний контроль в ДАІ полягав у відсутності системи. Це означало, що я, як водій, можу зустріти співробітника ДАІ в будь-якому місці: на перехресті, за поворотом, за будь-яким кущем. І в цьому була система - ефект несподіванки. І водіїв це стримувало. У поліції інший підхід, а водії зрозуміли перевагу і недоліки цього підходу і розслабилися. Більшість водіїв упевнені, що якщо вони нічого не порушують, то поліція їх ніколи не зупинить. Ось і дозволяють собі зайвого. Тому ми повільно, але впевнено рухаємося вбік того, що починаємо повертати поліції ті повноваження, які були свого часу в ДАІ. Подобається це комусь чи ні, але це так".

І знову штрафи

Ну і, звичайно ж, нікуди без нових штрафів для автомобілістів. А їх планують підняти істотно. Наприклад, за залишення місця ДТП замість сьогоднішніх 255 гривень, нардепи пропонують штрафувати на 3400 гривень, та ще й передбачити можливість позбавлення прав на 6 місяців. За непристебнутий пасок безпеки доведеться викласти 510 гривень замість 51 гривні, як зараз. Стільки ж доведеться заплатити (якщо законопроекти приймуть) за порушення правил проїзду перехресть, рух на червоний сигнал світлофора і розмови по телефону за кермом без спеціальної гарнітури.

За перевищення швидкості більш ніж на 50 кілометрів на годину, потрібно буде викласти 3400 гривень, а не 510 гривень, як зараз. А якщо водія вже позбавили прав, але він все одно ризикнув сісти за кермо, йому буде загрожувати штраф у 20 400 гривень. За повторне аналогічне порушення протягом року штраф зросте вдвічі: до 40 800 гривень.

Але навіть такі значні суми штрафів, на думку Володимира Караваєва, не зроблять українські дороги безпечнішими.

"Будь-яке посилення санкцій: штрафи, в'язниця - працює рівно півроку. Але потім все повертається на круги своя. Ще в жодній країні світу по-іншому не відбувалося", - резюмував автоюрист.

Читайте також